Все про булінг

               2023-2024 навчальний рік

ПОГОДЖЕНО                                                               ЗАТВЕРДЖУЮ

Педагогічною радою                                     Директор Великоговилівської гімназії

31 серпня 2023 року                                      _______________Ганна ДАВИДІВ

(протокол №1)                                                 ____________________________

   

 

АНТИБУЛІНГОВА ПРОГРАМА

Великоговилівської гімназії

Хоростківської міської ради 

 

2023 р.

 

І. Вступ

 

          Метою даної програми є: ознайомити учасників освітнього процесу з причинами виникнення булінгу, впливу цього явища на окрему особистість і учнівський колектив в цілому, опрацювати практичні методи виявлення постраждалих та булерів, методи роботи з ними та профілактики даного явища.

         Програма складається з теоретичного матеріалу і практичної складової – виявлення жертв булінгу або булерів, побудові стратегічних рішень та конкретних методів впливу на учасників булінгу, організації системної роботи в учнівському колективі.

Завдання:

-профілактика булінгу в освітньому середовищі;

- попередження і подолання наслідків булінгу серед учнів;

- систематизувати знання щодо взаємостосунків дітей у  закладі;

- навчитися визначати групи ризику (жертв та булерів);

- ознайомитися з принципами організації системного протистояння булінгу у

молодіжному колективі;

- набути умінь асертивної поведінки.

Очікуванні результати:

запобігання виникненню булінгу в освітньому середовищі.

Теоретичні засади

 Проблема насильства в освітньому середовищі є, нажаль, досить розповсюдженою

проблемою .Дуже важливо щоб учні, їх батьки та вчителі були проінформовані про це негативне явище, як його виявити, та, головне, як його уникнути.

Образливі прізвиська, глузування, піддражнювання, стусани з боку одного або групи учнів щодо однокласника або однокласниці – є ознаками нездорових стосунків, які можуть привести до цькування – регулярного, повторюваного день у день знущання.

Регулярне та цілеспрямоване нанесення фізичної й душевної шкоди стало об’єктом

уваги науковців та педагогів, починаючи з 70-х років минулого століття, й отримало

спеціальну назву – булінґ.

Булінґ (від англ. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» – задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки з метою заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.

За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні, так чи інакше

зазнавав булінґу в школі, потерпав від принижень і насміхань: 10% – регулярно (раз в тиждень і частіше); 55% – частково піддаються знущанню зі сторони однокласників; 26% – батьків вважають своїх дітей жертвами булінґу.

Тому, згідно Закону України «Про освіту», Конвенції ООН про права дитини, Закону України «Про охорону дитинства», Державної цільової програми «Національний план дій з реалізації Конвенції про права інвалідів», Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)» активізовано роботу щодо профілактики булінгу в освітньому середовищі.

 

 

ІІ. Нормативна база

Міністерство освіти і науки України  НАКАЗ від 28.12 2019 №1646

«Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти»     

 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20#Text

Лист МОН України "Роз'яснення щодо застосування наказу МОНУ №1646 від 28.12.2019"

 Постанова КМ України в «Про затвердження порядку взаємодії суб`єктів, що

здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та

насильству за ознакою статі» від 22.08.2018. №658

Наказ МОН України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження Методичних

рекомендації щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і

взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами»

Лист МОН України від 18.05.2018 № 1/11-5480 «Методичні рекомендації щодо

запобігання та протидії насильству»

Лист МОН України від29.12.2018 № 1/9-790 «Щодо організації роботи у закладах

освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу»

Закон України від 18.12.2019 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких

законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

Лист МОН України від 29.01.2019 №1/11-881 "Рекомендації для закладів освіти щодо застосувань норм Закону України щодо протидії булінгу"

Наказ Міністерства соціальної політики України, Міністерства внутрішніх справ

України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров`я України від 19.08.2014 №564/836/945/577 «Про затвердження Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення»

 

ІІІ. Алгоритм реалізації програми

Найчастіше жертвами булінґу стають діти, які мають:

Ø Фізичні вади – носять окуляри, погано чують, мають порушення рухового

апарату фізично слабкі.

Ø Особливості поведінки – замкнуті чи імпульсивні, невпевнені, тривожні.

Ø Особливості зовнішності – руде волосся, веснянки, мають надмірну худорлявість чи повноту.

Ø Недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають жодного близького

друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

Ø Страх перед школою: неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається оточуючими як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію.

Ø Відсутність досвіду життя в колективі (так звані «домашні» діти).

Ø Деякі захворювання: заїкання, дислалія (порушення мовлення), дисграфія

(порушення письма), дислексія (порушення читання).

Ø Знижений рівень інтелекту, труднощі у навчанні.

Ø Високий інтелект, обдарованість, видатні досягнення.

 

 

Форми та види булінґу

Людину, яку вибрали жертвою і яка не може постояти за себе, прагнуть принизити,

залякати, ізолювати від інших різними способами.

Найпоширенішими формами булінґу є:

Ø Словесні образи, глузування, обзивання, погрози.

Ø Образливі жести або дії.

Ø Залякування за допомогою слів, загрозливих інтонацій, щоб змусити жертву

щось зробити чи не зробити.

Ø Ігнорування, відмова від спілкування, виключення з гри, бойкот.

Ø Вимагання грошей, їжі, речей, умисного пошкодження особистого майна жертви.

Ø Фізичне насилля (удари, щипки, штовхання, підніжки, викручування рук, будьякі інші дії, які заподіюють біль і навіть тілесні ушкодження).

Ø Приниження за допомогою мобільних телефонів та Інтернету (СМСповідомлення, електронні листи, образливі репліки і коментарі в чатах і т.д.), розпускання чуток і пліток.

Види булінґу можна об’єднати в групи словесного (вербального), фізичного,

соціального (емоційного) та електронного (кібербулінґ) знущання, які часто

поєднуються для більш сильного впливу.

70% знущання відбувається словесно: принизливі обзивання, глузування, жорстока

критика, висміювання та ін. На жаль, кривдник часто залишається непоміченим та

непокараним, однак образи не залишаються безслідними для «об’єкта» приниження.

Фізичне насильство найбільш помітне, однак складає менше третини випадків булінґу (нанесення ударів, штовхання, підніжки, пошкодження або крадіжка особистих речей жертви та ін.).

Найскладніше зовні помітити соціальне знущання – систематичне приниження почуття гідності потерпілого шляхом ігнорування, ізоляції, уникання, виключення.

Сьогодні набирає обертів кібербулінґ. Це приниження за допомогою мобільних

телефонів, Інтернету. Діти реєструються в соціальних мережах, створюють сайти, де можуть вільно спілкуватися, ображаючи інших, поширювати плітки, особисті

фотографії, тощо.

Наслідки шкільного насилля

Жертви булінґу переживають важкі емоції – почуття приниження та сором, страх,

розпач і злість. Булінґ вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви, спричиняючи:

 неадекватне сприйняття себе – занижену самооцінку, комплекс неповноцінності,

беззахисність;

 негативне сприйняття однолітків – відсторонення від спілкування, самотність,

часті прогули в школі;

 неадекватне сприйняття реальності – підвищену тривожність, різноманітні фобії,

неврози;

 девіантну поведінку – схильність до правопорушень, суїцидальні наміри,

формування алкогольної, тютюнової чи наркотичної залежності.

 

 

 

Відповідальність, яка чекає на булера.

 Булінг, тобто моральне, або фізичне насильство, агресія, у будь-якій формі, або будьякі інші дії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого жорстокого ставлення -

тягне за собою накладення штрафу від двадцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних

мінімумів доходів громадян;

Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного

стягнення, або вчинені відносно неповнолітнього, або вчинені з особливою

жорстокістю -тягнуть за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Вчинення малолітніми, або неповнолітніми особами віком від 14 до 16 років, правопорушення, відповідальність за яке передбачено цією статтею,

-тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від двадцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Приховування випадків булінгу педагогічним працівником, керівником, або засновником закладу освіти, -

тягне за собою накладення штрафу від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян"

 

Дії керівника закладу

Керівник закладу освіти повинен довести до відома здобувачів освіти, педагогічних працівників, батьків та інших учасників освітнього процесу щодо їх обов’язку повідомляти керівника закладу про випадки булінгу (цькування) учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

Відповідно до  заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу освіти створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.

До складу такої Комісії можуть входити педагогічні працівники, (у тому числі

психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та

інші заінтересовані особи. Якщо Комісія визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Службу у справах дітей.

У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

Потерпілий чи його/ї представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

 

ІV. Процедура/послідовність кроків і реагування на зафіксовані

прояви насильницької поведінки щодо учнів/дорослого у школі

різними сторонами.

v Дитина, яка стала свідком булінгу або акту насильницької поведінки, має:

1. Миттєво звернутися до будь-якого дорослого, який перебуває

поблизу, з проханням допомогти зупинити ситуацію.

2. Невідкладно повідомити класного керівника свого класу про

випадок, що стався, якщо інцидент зафіксований серед однокласників.

3. Брати участь у загальних подіях класу за участі класного

керівника та психолога щодо врегулювання психологічноемоційного клімату.

 

v Працівник школи (вчитель, класний керівник та ін.), який став

свідком булінгу або акту насильницької поведінки повинен:

1. Миттєво зупинити неприйнятні дії

2. Дізнатися імена та прізвища учасників події. Невідкладно повідомити класного керівника класу про зафіксований актнасилля, надати детальну інформацію про обставини ситуації

3. Вжити невідкладних дисциплінарних превентивних заходів:

нагадати правила школи та наслідки їх порушення.

 

v Класний керівник, який дізнався про випадок булінгу з дитиною

свого класу, повинен:

1. Заспокоїти, розрадити, нормалізувати поведінку всіх учасників акту

насильницької поведінки.

2. Визначити, чи цей випадок підпадає під визначення «булінг».

Якщо цей акт насильницької поведінки не класифікується як булінг, провести розмову з учасниками події щодо її причин та запобігання такого в майбутньому. Якщо є проявом булінгу – тоді

крок 3.

3. Провести розмову з класом з метою нагадати про Антибулінгову

політику школи та неприпустимість булінгу у школі.

4. У той же день повідомити батьків суб’єкта і об’єкта булінгу про

ситуацію під час особистої зустрічі.

5. У той же день повідомити про ситуацію, що сталася, в батьківській

групі з обмеженим доступом, без вказування імен і прізвищ

учасників.

6. У той же день повідомити психолога про випадок булінгу у класі.

7. У той же день зафіксувати випадок булінгу в Журналі щоденного

обліку роботи практичного психолога.

8. У співпраці з психологом, керівником МО класних керівників

розробити план індивідуальної роботи з класом для нормалізації

психологічного клімату, а також провести індивідуальну роботу з

учасниками акту насильницької поведінки.

 

v Кроки батьків:

Батьки дитини, яка поскаржилася на булінгову поведінку щодо неї, мають:

1. Повідомити класного керівника про скарги дитини і підозри на

булінг, переконатися, що у школі зафіксований і мав місце випадок

булінгу, про який розказує дитина.

2. Обговорити скарги дитини на випадок насильницької поведінки

щодо неї під час особистої зустрічі з класним керівником і психологом школи.

3. Поговорити з дитиною про неможливість проявів в школі та необхідність співпрацювати зі шкільним психологом та класним керівником до нормалізації психоемоційного стану дитини і психологічного клімату в класі.

4. Зустрітися з психологом школи щодо усунення наслідків булінгу.

5. У разі рекомендацій шкільного психолога звернутися до

позашкільного психолога чи психотерапевта. У цьому випадку

регулярно повідомляти шкільного психолога про етапи і результати роботи.

6. Відвідати щонайменше 2 зустрічі з психологом школи задля

профілактики виникнення в подальшому таких випадків.

7. Постійно надавати й отримувати від класного керівника зворотний

зв’язок щодо емоційного стану дитини.

Батьки дитини, у якої зафіксували булінгову поведінку, повинні:

1. Прийти на зустріч із класним керівником, психологом та отримати

детальну інформацію стосовно проявів дитини та обставин

ситуації, що склалася.

2. Ознайомитись із записом у Журналі щоденного обліку роботи

практичного психолога та Політикою вирішення конфліктів у школі.

У разі відмови витяг із журналу з описом ситуації надсилають на

поштову адресу батьків рекомендованим листом чи на електронну

пошту вказану у договорі. Політика конфліктів починає діяти з 4

етапу.

3. Поговорити з дитиною про неприпустимість булінгу у школі та

необхідність співпрацювати зі шкільним психологом та класним

керівником до нормалізації психоемоційного стану дитини і

психологічного клімату в класі.

4. Співпрацювати з психологом школи щодо усунення наслідків

булінгу. Відвідати щонайменше 2 зустрічі з психологом школи задля

профілактики виникнення в подальшому таких випадків.

5. Звертатися до позашкільного психолога чи психотерапевта за

рекомендацією шкільного психолога чи за власним бажанням. У

такому разі регулярно повідомляти шкільного психолога про етапи

та результати роботи.

6. Постійно надавати й отримувати від класного керівника зворотний

зв’язок щодо емоційного стану дитини.

 

v Кроки шкільного психолога/класного керівника щодо роботи з усіма залученими учасниками булінгу:

1. У той же день зафіксувати випадок булінгу в Журналі щоденного

обліку роботи.

2.  Розробити план індивідуальної роботи з класом для нормалізації психологічного клімату, а також провести індивідуальну роботу з учасниками акту насильницької

поведінки.

3. Провести щонайменше 2 зустрічі з батьками обох сторін

конфлікту щодо усунення наслідків та профілактичних заходів.

4. У разі потреби, рекомендувати батькам звернутися до

позашкільного психолога чи психотерапевта. У цьому випадку

регулярно підтримувати контакт із позашкільними спеціалістами та

обмінюватися інформацією, коригувати план індивідуальною роботи

з учасниками акту насильницької поведінки.

5. Вести спостереження за всіма учасниками булінгу, акумулювати

та аналізувати інформацію від  вчителів, батьків тощо до повного відновлення сприятливого психологічного клімату у класі та емоційного стану дітей.

6. Провести розмову-нагадування з класом щодо неприпустимості

проявів булінгу і насильницької поведінки в школі.

7. Провести позапланові класні активності, під час яких діти

проявляють себе з менш звичних сторін, мають змогу зблизитися

та налагодити відносини.

 

v Кроки працівників школи:

Працівник школи, який зазнав булінгу від учня/групи учнів:

1. Назвати неприйнятну поведінку «булінгом» і нагадати про

недопустимість проявів булінгу в школі.

2. Повідомити класного керівника про випадок булінгу.

3. Підтвердити письмово випадок булінгу відповідною заявою.

4. Повідомити директора школи про цей випадок.

 

        Для успішного попередження та профілактики насильницької

поведінки, в т.ч. булінгу у школі, виконуються такі дії:

● Зовнішня сторона школи (спортивна площадка), 1 поверх (вхід)

школи контролюються через камери спостереження.

● У школі  має працювати охоронець (черговий працівник)

● Співробітники школи здійснюють регулярний нагляд (моніторинг)

у шкільних коридорах і зонах спільного користування (спортивних

залах, ігрових зонах, рекреаціях).

● Окремо визначені туалети для дітей різної статі, визначені окремо

туалети для персоналу.

● Використання Інтернету в школі є максимально керованим.

Встановлені фільтри та списки обмежених сайтів і контенту.

● Учню або учениці залишати територію школи після прибуття і до

закінчення уроків згідно розкладу занять можна лише за відповідної

заяви батьків і за згодою адміністрації школи.

● Школа навчає персонал навичкам ненасильницького спілкування у

вигляді лекцій, тренінгів, практичних занять.

● В освітню програму включено профілактичні тренінги,

психологічно-рольові ігри за темами толерантності, профілактики

конфліктів та булінгу.

● У практиці школи проведення загальношкільних заходів, до яких

залучаються батьки, члени родин, громадські діячі, мешканці

мікрорайону: благодійні ярмарки та волонтерські акції; День

здоров’я, спортивні змагання,  родинні свята, заходи до календарних дат.

● Класний керівник постійно впливає на соціально-психологічний клімат

класу.

● Класний керівник планує та проводить командоутворюючі ігри, заняття

і вправи серед учнів.

● Шкільний психолог/класний керівник веде регулярну корекційну роботу впродовж навчального періоду з класами, окремими групами дітей, окремими

дітьми щодо дотримання ними КЕКШ, толерантності, уникнення

проявів насильницької поведінки.

● Шкільний психолог/класний керівник відповідно до затвердженого плану роботи,

досліджує психологічний клімат у класі, групову динаміку класу,

емоційний стан учнів, проводить соціометрію для отримання

інформації про взаємовідносини серед дітей. Отриману інформацію

використовує для формування та корегування роботи  з класом.

● Шкільний психолог/класний керівник шляхом спостереження та аналізу розпізнає в учнів  проблеми в міжособистісному спілкуванні адаптації до навчального колективу і надає їм своєчасну соціальну-психологічну допомогу.

● Школа проводить просвітницьку роботу з батьками щодо уникнення

та розпізнавання насильницької поведінки до дитини/дитиною,

допомогти дитині в разі проявів булінгу в рамках «Школи позитивного батьківства».

● На початку навчального року кожний класний керівник проводить

3 заняття, присвячені профілактиці булінгу та насильству. На

першому – знайомить із Антибулінговою політикою, на решті

– опрацьовує з дітьми різні схеми дій у тій чи іншій ситуації.

● На початку навчального року (впродовж серпня) для працівників

школи  заступник директора школи з навчально-виховної

роботи проводять ознайомчу зустріч щодо Антибулінгової політики

школи і надають чіткі інструкції та роз’яснення стосовно протидії,

реагування та профілактики насильницької поведінки у школі.

● На початку навчального року в батьківських групах класів у

соціальній мережі розміщується для ознайомлення короткий витяг

з Антибулінгової політики школи.

● У жовтні у школі відбувається просвітницький семінар для батьків

школи для ознайомлення зі стратегіями батьківської поведінки в тих

чи інших неприйнятних ситуаціях.

● Психолог школи постійно цікавиться інформацією про можливі

інші профілактичні заходи, а також методи роботи як із

кривдниками, так і з жертвами булінгу, проводять самостійно або

запрошують зовнішніх спеціалістів для навчання шкільного

персоналу практикам профілактики булінгу та роботи з випадками

булінгу.

● На сайті школи розміщено витяг з Антибулінгової політики школи та

Корпоративний Етичний Кодекс Школи (КЕКШ), який являє собою

єдині правила для всіх учасників освітнього процесу.

 

 

 

V. ПОРЯДОК

подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності)

заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі

1. Цей Порядок розроблено відповідно до Закону України «Про

внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії

булінгу (цькуванню)».

2. Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки

булінгу (цькуванню).

3. Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні

представники, працівники та педагогічні працівники закладу та

інші особи.

4. Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.

5. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:

Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього

процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному,

сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів

електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи

неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників

освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода

психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

- систематичність (повторюваність) діяння;

- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу),

спостерігачі (за наявності);

- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

 

Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню)

1. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та

інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки

булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або

підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за

зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію

від інших осіб зобов’язані повідомляти керівнику закладу.

2. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу

(цькування) здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв

про випадки булінгу (цькування) (далі – Заява).

3. Заяви, що надійшли на електронну пошту закладу отримує секретар,

яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу та

відповідальну особу.

4. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а

в разі її відсутності – особисто керівник закладу або його заступник.

5. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки

булінгу (цькування).

6. Форма та примірний зміст Заяви оприлюднюється на офіційному

вебсайті закладу.

7. Датою подання заяв є дата їх прийняття.

8. Розгляд Заяв здійснює керівник закладу з дотриманням конфіденційності.

 

Відповідальна особа

1. Відповідальною особою призначається працівник закладу освіти

з числа педагогічних працівників.

2. До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація

Заяв, повідомлення керівника закладу.

3. Відповідальна особа призначається наказом керівника закладу.

4. Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон

оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.

 

Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)

1. За результатами розгляду Заяви керівник закладу видає рішення про

проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із

визначенням уповноважених осіб.

2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені

особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у

сторін.

3. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник

закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування)

(далі – Комісія) та скликає засідання.

4. Комісія створюється наказом керівника закладу.

5. До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі

числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та

булера, керівник закладу та інші заінтересовані особи.

6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та

іншими нормативними актами.

7. Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не

одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять

систематичний характер, то керівник закладу освіти зобов’язаний

повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна

поліція) та службу у справах дітей.

8. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а

постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до

органів Національної поліції України із заявою, про що керівник

закладу освіти має повідомити постраждалого.

9. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються

в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з

оригіналами підписів всіх членів Комісії.

10. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до

уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна

поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки

булінгу (цькування).

11. Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

 

 

Терміни подання та розгляду Заяв

1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про

випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.

2. Рішення про проведення розслідування із визначенням

уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати

подання Заяви.

3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими

особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання

рішення про проведення розслідування.

4. За результатами розслідування протягом 1 робочого дня

створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату

але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Ком

5. Керівник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені органи

Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей

про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом

одного дня.

 

Зразок заяви

Додаток

Рекомендації, як протистояти булінгу

Здається, це відбувається зі мною. Що мені робити?

- Поговори з дорослим, якому ти довіряєш. Це можуть бути батьки, вчитель або спортивний тренер, шкільний психолог, медіатор, старший брат/старша сестра, інші родичі. Ти не повинен/повинна протистояти наодинці.

- Якщо тобі важко говорити, напиши про те, що відбувається, та надішли дорослому, якому довіряєш електронною поштою або месенджером.

- Можна попросити батьків поговорити з батьками кривдника або кривдниці. Це часто допомагає вирішити проблему.

- Дій сміливо, тримай голову високо, дивись кривднику або кривдниці

у вічі, навіть якщо почуваєшся невпевнено. Мова твого тіла має нести інший меседж.

- Ігноруй глузування та йди від кривдників. Змусь їх думати, що тобі цілком байдуже. Часто глузування закінчуються, коли агресори не отримують уваги або реакції.

- Керуй своїми емоціями. Відчувати гнів та засмучуватись –нормально, але це надає більшої сили кривдникові або кривдниці.

Багатьом допомагає рахувати до десяти, глибоко дихати або виписувати гнівні слова на папір. До того ж, ці навички стануть корисними протягом всього життя.

- Намагайся бути серед людей, особливо на перервах та під час обіду.

Уникай відлюдних «кутків» та місць, де зазвичай відбувається цькування.

- Тримайся поруч з приятелями, які можуть захистити тебе.

Подумай, на кого ти можеш розраховувати, а хто може розраховувати на тебе у подібній ситуації.

- Якщо тебе фотографують або глузують у роздягальнях, не заходь туди

разом із кривдниками.

- Якщо ситуація дійшла до фізичної розправи, крадіжок або

пошкодження речей, звертайся до поліції.

- Не застосовуй силу або булінг у відповідь. Це лише погіршить

ситуацію та може призвести до більш серйозних наслідків.

- Якщо ти бачиш, що хтось інший страждає від булінгу, не мовчи.

Пропонуй допомогу та клич дорослих.

А якщо це робить мій друг або подруга?

- Якщо це робить друг або подруга (друзі), навіть під виглядом жартів, відмовляйся від цих стосунків. Вони самостверджується за твій рахунок. Може здаватися, що ти залишишся цілком один чи одна, але зовсім скоро у тебе з’явиться нове коло спілкування.

А якщо це відбувається в мережі Інтернет?

- Неприємні повідомлення, коментарі, посилання на твій профіль у глузливих постах – це різновид булінгу (кібербулінг). Блокуй тих людей, які ображають тебе в Інтернеті або через мобільний телефон.

Функція блокування є в електронній пошті, усіх соціальних мережах, смс та дзвінках мобільного. Також можна поскаржитися на сторінку кривдника або кривдниці адміністрації соцмережі. Якщо ти не знаєш, як це зробити, запитай у старших.

- Не відправляй нікому інтимних зображень та повідомлень, за які ти

можеш відчути сором. Навіть якщо це твійхлопець/твоядівчина, кому ти довіряєш. Пам’ятай, все що ти робиш в Інтернеті, залишається у кіберпросторі, навіть коли ми видаляємо інформацію. Це може стати джерелом для кібербулінгу.

Як покращити самопочуття та підвищити впевненість?

- Пам’ятай, це не твоя провина. Ти не повинен/повинна соромитися того, що відбувається. Ніхто не заслуговує цькувань, і ніщо не виправдовує булінгову поведінку.

- За даними міжнародних організацій, в Україні з булінгом стикаються

67% дітей. Багато відомих та успішних людей страждали від цього у дитинстві. Якщо ти знаєш дорослих, які пережили булінг, обов’язково поговори з ними.

- Приєднуйся до груп, які пропонують цікаві активності та дозволяють проявляти себе. Це може бути туристичний гурток, редакція газети, шкільний парламент, ансамбль тощо. Зміна діяльності та коло однодумців покращать самопочуття та

підвищать самооцінку.

- Займайся творчістю – танцюй, співай, малюй, фотографуй, майструй

– роби все, що приносить тобі задоволення та робить щасливішим/щасливішою.

- Займайся фізичними вправами. Це підвищує тонус та рівень енергії.

Отже, ти неодмінно почуватимешся краще як фізично, так і морально.

- Знаходь час на відпочинок та достатньо спи. Розслаблення потрібне нашому тілу, мозку та психіці. Це допоможе тобі почуватися спокійніше та впевненіше.

- Будь собою! Не дозволяй думкам однієї людини чи групи людей пригнічувати твою особистість.

Не підлаштовуйся та проявляй себе.

Для взаємодії із кривдником або кривдницею можна задати наступні

запитання:

1. «Я не розумію для чого ти це сказав/сказала (зробив/зробила і т.д.)?»

Якщо кривднику спокійно ставити це запитання, то він/вона може розгубиться і припинить свої напади. Як правило, кривдник або кривдниця не зможе чітко відповісти, для чого він/вона це робить.

2. «Чому ти це визначив/визначила?»

Якщо, наприклад, дитину називають «недотепою», то поставити таке

запитання: «Чому ти визначив/визначила, що я не вмію цього робити?»

3. «Що тобі заважає?»

Наприклад, «Що тобі заважає відійти та зайнятися своїми справами?», «Що тобі заважає вчитися так само гарно, як і я?», «Що тобі заважає звернутися до мене за допомогою замість того, щоб заздрити?» тощо.

Як розпізнати дитину, яка стала жертвою булінгу?

Дитина навряд чи розповість вам про те, що її булять. Тому уважно

придивіться до її поведінки та можливих зовнішніх ознак булінгу:

- образливі або принизливі відео у соціальних мережах (кібербулінг)

- поламані іграшки і особисті речі

- брудний або розірваний одяг

- розірвані зошити та підручники

- жувальна гумка у волоссі

- забруднений крейдою одяг

- інші ознаки фізичних знущань

НАКАЗ

с.Великий Говилів

 

08.09 2023                                                                           №76-од

Про затвердження заходів

з метою протидії булінгу,

формування в дітей ціннісних життєвих навичок 

         Згідно Закону України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», відповідно до Конвенції ООН про права дитини, наказу МОН від 09.01.2019 № 17 «Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів середньої освіти», Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу» від 18.02.2018 № 2657-VIII, Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»  від 07.12.2017 № 2229, листа МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480,  методичним рекомендаціям щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами, Закону України «Протидію торгівлі людьми» від 20.09.2011 № 3799-І, , на виконання Указу Президента України від 18.05.2019 № 2892019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання», та наказу від 29.07.2019 № 1038 «Про внесення змін до наказу МОН від 16.06.2015 № 641», заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України», з метою організації роботи щодо профілактики правопорушень, запобігання злочинності, безпеки життєдіяльності, попередження насильства в сім’ї над дітьми, виховання в учнів таких цінностей як толерантність, повага, порядність, гармонійне спілкування та співіснування у суспільстві, виховання поваги до Конституції держави законодавства, державних символів – Герба, Прапору, Гімну, поваги та любов до державної мови, забезпечення комфортних умов навчання та праці, створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства, з метою попередження поширення негативних явищ в дитячому середовищі

НАКАЗУЮ:

1.    Затвердити Антибулінгову програму, схвалену педагогічною радою 31 серпня 2023 року./додаток1/

2.    Затвердити комплексний План-заходів щодо протидії булінгу ,створення безпечного освітнього середовища, формування в дітей  ціннісних життєвих навичок.  (додаток 2)

3.    Педагогічному колективу:

3.1.Проводити просвітницьку роботу з питань створення безпечного середовища серед учнів.

           3.2. Розробити спільно з учнями правила поведінки у класі і слідкувати за їх дотриманням.

3.3.Формувати  в  учасників освітнього процесу толерантне ставлення один до одного.

                                                                               Протягом  н.р.

3.4. Уникати проявів некоректного ставлення до учнів, приниження їхньої честі, гідності та інших форм насильства (фізичного або психічного)

                                                                               Протягом  н.р.

3.5 Терміново інформувати директора  про будь-які випадки неправомірної поведінки учасників освітнього процесу.

3.6.Забезпечити щоденний контроль за фізичним та психологічним станом кожної дитини з метою виявлення проявів насильства або негативних явищ.

3.7. Створювати позитивну атмосферу в учнівському колективі.

3.8. Забезпечити проведення роз’яснювальної роботи  серед батьків щодо безпечного освітнього середовища та протидії булінгу, домашнього насильства.

3.9.Здійснювати психолого-педагогічний контроль за індивідуальними та сімейними факторами, які формують у дітей схильність до агресивної поведінки та жорстокості;  своєчасне виявлення учнів, схильних до агресивної поведінки, методом педагогічної і психологічної діагностики.

4. Контроль за виконанням наказу  залишаю за собою.

 

        В.о.  Директора                                                      Людмила ПРОЦЮК

Ознайомлені

 

                                                                                                          Додаток до наказу

                                                                                    

ПЛАН

заходів щодо профілактики булінгу

у 2023/2024 навчальному році

№ п/п

Назва заходу

Цільова аудиторія

Термін виконання

Відповідальний

Інформаційно-профілактичні заходи

1

Обговорення питання протидії булінгу на батьківських зборах

Батьки здобувачів освіти

Вересень-грудень

Класні керівники

2

Розробка пам’яток про булінг

Педагогіч-

ний колектив

Жовтень

Педпрацівники

3

Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом»

1 – 4 кл.

5-9 кл.

Упродовж року

Педпрацівники

4

Контроль стану попередження випадків  булінгу

Нарада при директорі

Квітень

Директор

5

Круглий стіл «Безпечне освітнє середовище. Маски булінгу»

Педагогічний колектив

Березень

Голова МО

6

Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню

Педагогічний колектив

Упродовж року

Педколектив

Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти

1

Проведення ранкових зустрічей  з метою формування навичок дружніх стосунків

1-4 кл.

Упродовж року

Класні керівники

2

Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять

5-9 кл.

Упродовж року

Класні керівники  

3

Робота відеозалу . Перегляд відеороликів відповідної спрямованості

1-9 кл

Упродовж року

Учителі  

 

4

Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу»

1-9 кл.

грудень

Класні керівники

Діагностичний етап

1

–      Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти;

–      опитування (анкетування) учасників освітнього процесу;

-    діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів;

–     дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах;

Усі категорії учасників освітнього процесу

 

Упродовж року

 

 

 

 

 

 

 

Класні керівники,

2

Діагностика стану психологічного клімату класу

1-9 кл

Упродовж року

Педагоги

3

Спостереження в адаптаційний період

1, 5 кл.

Упродовж року

Педагоги

4

Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу

1-9

Упродовж року

Педагоги

Робота з батьками

1

Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі»

1-9

Упродовж року

педпрацівники  

2

Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини

1-9

Упродовж року

Педпрацівники

3

Тренінг «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті»

За запитом

Січень – Лютий

Педпрацівники

4

Розробити інструкцію для батьків яка допоможе у виявленні ознак того, що їхня дитина стала жертвою булінгу. Інформаційна робота через інтернет-сторінки

 

Упродовж року

Педпрацівники

 

 Створення безпечного освітнього середовища:

 

1.    Безпечний фізичний простір:

 Забезпечити вільний доступ до навчального закладу для усіх учасників освітнього процесу без дискримінації через фізичні можливості.

до 01.09.2023

адміністрація

 Організувати роботу «Скриньки довіри».

 до 20.09.2023

Відповідальна особа

 Організувати постійне спостереження за поведінкою учнів під час перерв: - чергування вчителів; - відео нагляд.

 

Відповідальна особа

 виявляти основні чинники, що негативно впливають на психологічний комфорт та безпеку у закладі.

Постійно

Відповдальна особа

 аналізувати звернення, що надходять до керівника закладу та практичного психолога щодо проявів булінгу.

Постійно

Відповідальна особа

 Провести дослідження серед учнів школи за анкетою «Стоп булінг».

листопад грудень

Відповідальна особа

 Поповнити інформаційний куточок з методичною літературою, інформацією про телефон довіри, даними про адреси психологічних центрів допомоги, інших фахівців для педагогів.

до 01.10.2023

Відповідальна особа

Актуалізувати знання педагогів щодо алгоритму дій у випадку виявлення проявів булінгу.

Вересень

Відповідальна особа


 

 

НАКАЗ

с.Великий Говилів

 08.09 2023 р.                                                                            №75-од

Про створення шкільної ради з профілактики правопорушень

             З метою створення системи ранньої профілактики девіантної поведінки школярів, ефективної індивідуальної роботи з неповнолітніми, схильними до правопорушень, надання неблагополучним сім’ям психолого-педагогічної допомоги, забезпечення наступності у правовиховній роботі на різних рівнях шкільного життя, підвищення правової культури всіх учасників освітнього процесу: учнів, педагогів, батьків, встановлення особливого контролю за здійсненням виховного процесу з учнями, віднесених до груп соціального ризику

Н А К А З У Ю :

1.    Створити  раду з профілактики правопорушень в кількості  5 чоловік у складі:

Процюк Л.Я., заступник з НВР –  голова ради,

Татарин О.І., педагог-організатор – заступник голови ради,

Киба І.Я., вчитель, бібліотекар – секретар ради,

Голець Л.Я., вчитель, класний керівник- член ради,

Дудар О.Є., медична сестра – член ради.

2.    Розподілити обов’язки членів ради:

Голова ради  – заступник директора гімназії

-        прогнозує виховну роботу з дітьми, які схильні до правопорушень;

-        координує та узгоджує плани правовиховної роботи класних керівників;

-        вивчає  педагогічний досвід з правового та превентивного виховання учнів і популяризує його в різних формах методичної роботи з класними керівниками;

-        створює банк даних про дітей, схильних до правопорушень;

-        проектує організацію літньої зайнятості дітей схильних до правопорушень;

 

-        проектує правовий всеобуч учнів;

-        здійснює контроль відвідування учнями школи;

-        проводить засідання ради профілактики

Заступник голови ради  – педагог-організатор

-        організовує та проводить різні профілактичні заходи з правового всеобучу;

-        популяризує серед учнів потребу у здоровому способі життя;

-        формує знання про негативний вплив на здоров’я дитини алкоголізму, наркотиків, тютюнопаління;

-        проводить індивідуальну роботу з дітьми, схильними до правопорушень;

-        здійснює контроль за організацією вільного часу важковиховуваних підлітків.

-        залучає підлітків з соціально вразливих категорій до участі в акціях милосердя;

-        відповідає за профілактичну роботу з дітьми з девіантною поведінкою;

 

                                            Член ради –медична сестра

-        формує в учнів потребу у здоровому способі життя;

-        слідкує за дотриманням режиму школяра;

-        бере участь у проведенні рейдів перевірок дотримання важковиховуваними учнями режиму дня та Правил для учнів;

-        проводить бесіди про згубний вплив на здоров’я дитини шкідливих звичок;

-        здійснює контроль відвідування учнями школи.

 

 

Член ради   – класний керівник

-        надає  інформацію для корекційної роботи класним керівникам та батькам;

-        бере активну участь у роботі ради;

-        проводить бесіди про згубний вплив шкідливих звичок, про здоровий спосіб життя.

-        формує в учнів потребу у здоровому способі життя;

-        проводить роботу по запобіганню правопорушень серед учнів класу;

-        слідкує за дотриманням режиму школяра;

-         спільно з іншими членами ради здійснює контроль за організацією вільного часу важковиховуваних підлітків;

-        веде індивідуальну роботу з дітьми.

-         

-        бере участь у проведенні рейдів перевірок дотримання важковиховуваними учнями режиму дня та Правил для учнів;

-        проводить бесіди про згубний вплив на здоров’я дитини шкідливих звичок;

-        здійснює контроль за відвідуванням учнями школи.

Член ради – шкільний бібліотекар

-        залучає учнів соціально вразливої категорії до активного читання;

-        веде картотеку бібліотечних матеріалів з морально-етичного виховання;

-        виховує правову культуру в учнів, постійно доповнює куток правових знань;

-        організовує виставки, розгорнуті полиці на правову тематику;

-        проводить масову просвітницьку роботу;

-        допомагає всім учасникам навчально-виховного процесу у підготовці та проведенні всіх заходів, що пов’язані з формуванням здорового способу життя та правової культури.

3. Конкретизувати роботу кожного члена шкільної ради по профілактиці правопорушень в рамках Комплексної програми профілактики злочинності.

4.Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.

   В.о. Директора гімназії                                                     Людмила ПРОЦЮК

З наказом ознайомлені:

 

 

     Алгоритм дій у випадку проявів булінгу в закладі освіти

  • Якщо дитина стала свідком булінгу в закладі освіти, передусім вона може розказати про це батькам, вчителю, психологу або безпосередньо директору.

  • Якщо свідком булінгу став педагог або інший працівник школи, то він має повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні.

  • Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу. Директор школи має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу. Надалі директор має скликати засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслити подальші дії.

  • Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то очільник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.

  • До складу такої комісії можуть входити педагоги, психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та «булера», керівник закладу та інші зацікавлені особи.

  • У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України.

 

Відповідальність

  • Відтепер вчинення булінгу неповнолітньої чи малолітньої особи буде каратися штрафом від 850 до 1700 грн або громадськими роботами від 20 до 40 годин. 

  • Знущання, вчинені повторно упродовж року після або групою осіб каратимуться штрафом у розмірі від 1700 до 3400 грн або громадськими роботами на строк від 40 до 60 годин. 

  • У разі цькування неповнолітніми від 14 до 16 років, відповідатимуть його батьки або особи, що їх заміняють.

  • До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу від 850 до 1700 грн або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин. 

  • Будуть карати вчителів – за приховування булінга будуть штрафувати від 850 грн. до 1700 грн. Директори шкіл повинні будуть контролювати, як виконуються заходи по протидії булінгу, розглядати заяви про випадки цькування від учнів та їх батьків.

 


Дії адміністрації  закладу у разі отримання повідомлення про жорстоке поводження з дитиною

 

Дії адміністрації  закладу у разі отримання повідомлення
про жорстоке поводження з дитиною.

1. У разі звернення дитини, її батьків (осіб, які їх замінюють) або працівника  закладу до представника адміністрації закладу щодо жорстокого поводження з нею адміністратор зобов’язаний:

1.1. якщо звернення (повідомлення) усне, оформити це повідомлення письмово, зазначивши, від кого та коли (дата, час) воно отримано;

1.2. звернення має бути оформлене належним чином, відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян» (має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання);

1.3. письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.

2. Необхідно терміново (протягом однієї доби) передати цей документ до територіального підрозділу Служби у справах дітей за місцем проживання дитини.

3. Необхідно терміново (протягом однієї доби) повідомити Управління  міської ради.

 

Порядок подання заяв про випадки булінгу (цькування)

 

1. Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькуванню).

2. Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники, працівники та педагогічні працівники школи та інші особи.

3. Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.

4. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти директору школи.

5. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу(цькування) здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування) (далі – Заява).

6. Заяви, що надійшли на електронну пошту школи отримує секретар, яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу.

7. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює особисто директор школи або його заступник.

8. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).

9. Датою подання заяв є дата їх прийняття.

10. Розгляд Заяв здійснює директор школи з дотриманням конфіденційності

 

                                                                           НАКАЗ

с.Великий Говилів

08.09 2022                                                                           №78-од

Про призначення відповідальної особи

 з питань протидії булінгу та комісії з розслідування фактів булінгу

 на 2022-2023 н. р.

       На виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», на виконання частини другої статті 25, частини третьої статті 26, статті 54, частини першої статті 64, пункту 2 частини другої статті 71 Закону України «Про освіту», керуючись листом Міністерства освіти і науки України № 1/11- 881 від 29.01.2019 року «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18.12.2018 року № 2657-VІІІ з метою створення у закладі безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування) з метою створення належних умов з питань додержання законодавства про освіту, підвищення загального рівня правової культури та вдосконалення системи правової освіти учнів, створення безпечного, сприятливого для розвитку дитини середовища, збереження її здоров'я і життя, а також протидії булінгу серед учнів школи

 НАКАЗУЮ:

1. Призначити відповідальною особою з питань протидії булінгу у закладі на   2022-2023 н. рік  педагога-організатора Сеньків В.М.

2. Відповідальній  особі  з питань протидії булінгу :

2.1. Організувати проведення регулярного моніторингу безпечності та комфортності освітнього середовища закладу шляхом опитування, анкетування та вжиття відповідних заходів реагування.

2.2.  Здійснювати контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) у закладі та розгляд скарг про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за відповідними заявами.

3. Створити постійно діючу комісію з розслідування фактів булінгу  у складі:

· Давидів Г.Я., директора школи – голова комісії

· Процюк Л.Я.,  заступника директора з навчально-виховної роботи – заступник голови комісії

· Сеньків В.М., відповідальної особи з питань булінгу, член комісії

· Класного керівника класу, в якому виявлено факт булінгу (за потребою)

. Якушевої Л.В., начальниці Служби у справах дітей

 

4. Членам постійно діючої комісії:

4.1. Після отримання повідомлення про факт булінгу невідкладно реагувати шляхом проведення внутрішнього розслідування , індивідуальної роботи з учасниками булінгу, проведення нарад тощо.

4.2. В разі необхідності звертатися самим або рекомендувати звернутися з батьками в Головне управління національної поліції України в Чортківському районі, службу у справах дітей Хоростківської міської ради та інші інстанції.

5. Педагогічним працівникам школи:

5.1. Невідкладно інформувати адміністрацію  закладу про відомий їм факт булінгу по відношенню до учнів школи.

5.2. Дотримуватися алгоритму дій працівника навчального закладу у разі виявлення випадку насильства над дитиною, затвердженого наказом по школі  6. Класним керівникам 1-9 класів:

6.1. Впродовж року організувати і провести комплекс заходів, спрямованих на попередження проявів булінгу, запобігання та протидії домашньому насильству серед учнів.

6.2. Постійно проводити роботу щодо попередження правопорушень, дитячої підліткової злочинності, шкідливих звичок, спрямовану на реалізацію Комплексної Програми профілактики правопорушень та протидії злочинності.

 6.3. Здійснювати індивідуальну роботу з підлітками, які потребують особливої педагогічної уваги.

7. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

  Директор гімназії                                                              Ганна ДАВИДІВ


                                                                                                               Додаток до наказу

                                                                                                 №77 від 08.09 2022.

ПЛАН

заходів щодо профілактики булінгу

у 2022/2023 навчальному році

№ п/п

Назва заходу

Цільова аудиторія

Термін виконання

Відповідальний

Інформаційно-профілактичні заходи

1

Обговорення питання протидії булінгу на батьківських зборах

Батьки здобувачів освіти

Вересень-грудень

Класні керівники

2

Розробка пам’яток про булінг

Педагогіч-

ний колектив

Жовтень

Педпрацівники

3

Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом»

1 – 4 кл.

5-9 кл.

Упродовж року

Педпрацівники

4

Контроль стану попередження випадків  булінгу

Нарада при директорі

Квітень

Директор

5

Круглий стіл «Безпечне освітнє середовище. Маски булінгу»

Педагогічний колектив

Березень

Голова МО

6

Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню

Педагогічний колектив

Упродовж року

Педколектив

Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти

1

Проведення ранкових зустрічей  з метою формування навичок дружніх стосунків

1-4 кл.

Упродовж року

Класні керівники

2

Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять

5-9 кл.

Упродовж року

Класні керівники  

3

Робота відеозалу . Перегляд відеороликів відповідної спрямованості

1-9 кл

Упродовж року

Учителі  

 

4

Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу»

1-9 кл.

грудень

Класні керівники

Діагностичний етап

1

–      Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти;

–      опитування (анкетування) учасників освітнього процесу;

-    діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів;

–     дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах;

Усі категорії учасників освітнього процесу

 

Упродовж року

 

 

 

 

 

 

 

Класні керівники,

2

Діагностика стану психологічного клімату класу

1-9 кл

Упродовж року

Педагоги

3

Спостереження в адаптаційний період

1, 5 кл.

Упродовж року

Педагоги

4

Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу

1-9

Упродовж року

Педагоги

Робота з батьками

1

Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі»

1-9

Упродовж року

педпрацівники  

2

Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини

1-9

Упродовж року

Педпрацівники

3

Тренінг «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті»

За запитом

Січень – Лютий

Педпрацівники

4

Розробити інструкцію для батьків яка допоможе у виявленні ознак того, що їхня дитина стала жертвою булінгу. Інформаційна робота через інтернет-сторінки

 

Упродовж року

Педпрацівники

 

 Створення безпечного освітнього середовища:

 

1.    Безпечний фізичний простір:

 Забезпечити вільний доступ до навчального закладу для усіх учасників освітнього процесу без дискримінації через фізичні можливості.

до 01.09.2022

адміністрація

 Організувати роботу «Скриньки довіри».

 до 20.09.2022

Відповідальна особа

 Організувати постійне спостереження за поведінкою учнів під час перерв: - чергування вчителів; - відео нагляд.

 

Відповідальна особа

 виявляти основні чинники, що негативно впливають на психологічний комфорт та безпеку у закладі.

Постійно

Відповдальна особа

 аналізувати звернення, що надходять до керівника закладу та практичного психолога щодо проявів булінгу.

Постійно

Відповідальна особа

 Провести дослідження серед учнів школи за анкетою «Стоп булінг».

листопад грудень

Відповідальна особа

 Поповнити інформаційний куточок з методичною літературою, інформацією про телефон довіри, даними про адреси психологічних центрів допомоги, інших фахівців для педагогів.

до 01.10.2022

Відповідальна особа

Актуалізувати знання педагогів щодо алгоритму дій у випадку виявлення проявів булінгу.

Вересень

Відповідальна особа


                                                                       НАКАЗ

с.Великий Говилів

08.09 2022                                                                           №77-од

Про створення безпечного освітнього середовища

з метою протидії булінгу,

формування в дітей ціннісних життєвих навичок 

         Згідно Закону України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», відповідно до Конвенції ООН про права дитини, наказу МОН від 09.01.2019 № 17 «Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів середньої освіти», Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу» від 18.02.2018 № 2657-VIII, Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»  від 07.12.2017 № 2229, листа МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480,  методичним рекомендаціям щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами, Закону України «Протидію торгівлі людьми» від 20.09.2011 № 3799-І, , на виконання Указу Президента України від 18.05.2019 № 2892019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання», та наказу від 29.07.2019 № 1038 «Про внесення змін до наказу МОН від 16.06.2015 № 641», заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України», з метою організації роботи щодо профілактики правопорушень, запобігання злочинності, безпеки життєдіяльності, попередження насильства в сім’ї над дітьми, виховання в учнів таких цінностей як толерантність, повага, порядність, гармонійне спілкування та співіснування у суспільстві, виховання поваги до Конституції держави законодавства, державних символів – Герба, Прапору, Гімну, поваги та любов до державної мови, забезпечення комфортних умов навчання та праці, створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства, з метою попередження поширення негативних явищ в дитячому середовищі

НАКАЗУЮ:

1.  Затвердити комплексний План-заходів щодо протидії булінгу ,створення безпечного освітнього середовища, формування в дітей  ціннісних життєвих навичок.  (додаток 1)

2.    Затвердити алгоритм дій працівника закладу освіти у разі виявлення насилля над дитиною.     (додаток2)

3.    Педагогічному колективу:

3.1.Проводити просвітницьку  з питань безпечного середовища серед учнів.

           3.2. Розробити спільно з учнями правила поведінки у класі і слідкувати за їх дотриманням.

3.3.Формувати  в  учасників освітнього процесу толерантне ставлення один до одного.

                                                                               Протягом  н.р.

3.4. Уникати проявів некоректного ставлення до учнів, приниження їхньої честі, гідності та інших форм насильства (фізичного або психічного)

                                                                               Протягом  н.р.

3.5 Терміново інформувати директора  про будь-які випадки неправомірної поведінки учасників освітнього процесу.

3.6.Забезпечити щоденний контроль за фізичним та психологічним станом кожної дитини з метою виявлення проявів насильства або негативних явищ.

3.7. Створювати позитивну атмосферу в учнівському колективі.

3.8. Забезпечити проведення роз’яснювальної роботи  серед батьків щодо безпечного освітнього середовища та протидії булінгу, домашнього насильства.

3.9.Здійснювати психолого-педагогічний контроль за індивідуальними та сімейними факторами, які формують у дітей схильність до агресивної поведінки та жорстокості;  своєчасне виявлення учнів, схильних до агресивної поведінки, методом педагогічної і психологічної діагностики.

4. Контроль за виконанням наказу  залишаю за собою.

          Директор                                                              Ганна ДАВИДІВ

                                                                       НАКАЗ

с.Великий Говилів

08.09 2022 р.                                                                            №76-од

Про створення шкільної ради з профілактики правопорушень

             З метою створення системи ранньої профілактики девіантної поведінки школярів, ефективної індивідуальної роботи з неповнолітніми, схильними до правопорушень, надання неблагополучним сім’ям психолого-педагогічної допомоги, забезпечення наступності у правовиховній роботі на різних рівнях шкільного життя, підвищення правової культури всіх учасників освітнього процесу: учнів, педагогів, батьків, встановлення особливого контролю за здійсненням виховного процесу з учнями, віднесених до груп соціального ризику

Н А К А З У Ю :

1.    Створити  раду з профілактики правопорушень в кількості  6 чоловік у складі:

Процюк Л.Я., заступник з НВР –  голова ради,

Сеньків В.М., педагог-організатор – заступник голови ради,

Киба І.Я.,вчитель, бібліотекар – секретар ради,

Кукурудза М.А, вчитель, класний керівник- член ради,

Теодозів В.М., медбрат – член ради,

Люта М.М., голова батьківського комітету – член ради.

2.    Розподілити обов’язки членів ради:

Голова ради  – заступник директора гімназії

-        прогнозує виховну роботу з дітьми, які схильні до правопорушень;

-        координує та узгоджує плани правовиховної роботи класних керівників;

-        вивчає  педагогічний досвід з правового та превентивного виховання учнів і популяризує його в різних формах методичної роботи з класними керівниками;

-        створює банк даних про дітей, схильних до правопорушень;

-        проектує організацію літньої зайнятості дітей схильних до правопорушень;

 

-        проектує правовий всеобуч учнів;

-        здійснює контроль відвідування учнями школи;

-        проводить засідання ради профілактики

Заступник голови ради  – педагог-організатор

-        організовує та проводить різні профілактичні заходи з правового всеобучу;

-        популяризує серед учнів потребу у здоровому способі життя;

-        формує знання про негативний вплив на здоров’я дитини алкоголізму, наркотиків, тютюнопаління;

-        проводить індивідуальну роботу з дітьми, схильними до правопорушень;

-        здійснює контроль за організацією вільного часу важковиховуваних підлітків.

-        залучає підлітків з соціально вразливих категорій до участі в акціях милосердя;

-        відповідає за профілактичну роботу з дітьми з девіантною поведінкою;

 

Член ради   – член батьківського комітету школи

-        інформує батьківську громадськість про дотримання учнями норм поведінки, про роботу ради,

-        веде індивідуальну роботу з учнями з малозабезпечених сімей, ВПО.

                                            Член ради –медичний брат

-        формує в учнів потребу у здоровому способі життя;

-        слідкує за дотриманням режиму школяра;

-        бере участь у проведенні рейдів перевірок дотримання важковиховуваними учнями режиму дня та Правил для учнів;

-        проводить бесіди про згубний вплив на здоров’я дитини шкідливих звичок;

-        здійснює контроль відвідування учнями школи.

 

 

Член ради   – класний керівник

-        надає  інформацію для корекційної роботи класним керівникам та батькам;

-        бере активну участь у роботі ради;

-        проводить бесіди про згубний вплив шкідливих звичок, про здоровий спосіб життя.

-        формує в учнів потребу у здоровому способі життя;

-        проводить роботу по запобіганню правопорушень серед учнів класу;

-        слідкує за дотриманням режиму школяра;

-         спільно з іншими членами ради здійснює контроль за організацією вільного часу важковиховуваних підлітків;

-        веде індивідуальну роботу з дітьми.

-         

-        бере участь у проведенні рейдів перевірок дотримання важковиховуваними учнями режиму дня та Правил для учнів;

-        проводить бесіди про згубний вплив на здоров’я дитини шкідливих звичок;

-        здійснює контроль за відвідуванням учнями школи.

Член ради – шкільний бібліотекар

-        залучає учнів соціально вразливої категорії до активного читання;

-        веде картотеку бібліотечних матеріалів з морально-етичного виховання;

-        виховує правову культуру в учнів, постійно доповнює куток правових знань;

-        організовує виставки, розгорнуті полиці на правову тематику;

-        проводить масову роботу;

-        допомагає всім учасникам навчально-виховного процесу у підготовці та проведенні всіх заходів, що пов’язані з формуванням здорового способу життя та правової культури.

3. Конкретизувати роботу кожного члена шкільної ради по профілактиці правопорушень в рамках Комплексної програми профілактики злочинності.

4.Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.

   Директор гімназії                                                              Ганна ДАВИДІВ


НАКАЗ

с.Великий Говилів

07.09 2022 р.                                                                            №75-од

Про організацію роботи  з

профілактики правопорушень

та злочинності серед здобувачів  освіти         

             Відповідно до Указу Президента України від 28.01.2000 №113 «Про додаткові заходи щодо запобігання дитячій бездоглядності» (із змінами, внесеними згідно з Указом Президента України від 13.11.01 №171/2001), Указу Президента України від 16.12.2011 №1163/2011 «Про питання щодо забезпечення реалізації прав дітей в Україні», наказів Міністерства освіти і науки України: від 25.11.2011 №1358 «Про виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2011р. №1039 «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку кримінальної юстиції щодо неповнолітніх в Україні», від 11.06.2012 №677 «Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту з формування громадянської культури та підвищення рівня толерантності у суспільстві», плану роботи школи на 2022/2023 навчальний рік. На виконання Комплексної програми профілактики правопорушень та з метою підвищення ефективності роботи  щодо попередження насильства та правопорушень серед здобувачів освіти

НАКАЗУЮ:

1.    Педагогу-організатору та класним керівникам:

1.1  Скласти план роботи з профілактики правопорушень та злочинності серед учнів школи на 2022/2023 навчальний рік, до плану включити заходи класно-узагальнюючого контролю, індивідуальну роботу класного керівника з учнями "групи ризику", які перебувають на внутрішкільному обліку(якщо є). 

                                                                                                    До 10.09.2022

1.2  Спланувати і провести бесіди для батьків із залученням   представників кримінальної міліції у справах неповнолітніх, громадських організацій.

                                                                                                      Протягом року

1.3 Організувати соціально-педагогічну допомогу учням і сім’ям, які потребують особливої уваги.                                     Протягом року

1.4    Надсилати повідомлення про учнів, які скоїли правопорушення до кримінальної міліції в справах дітей для проведення подальшої профілактичної роботи.          

                                                                                                      Протягом року

1.5. Посилити контроль за відвідуванням учнями навчальних занять, щомісяця аналізувати стан відвідування, використовуючи дані загальношкільного обліку.

                                                                                                      Протягом року

1.6.  Визначити інтереси учнів девіантної поведінки та залучити їх до занять у гуртках.

                                                                                                      До 10.09.2022

2.Створити  Раду з питань профілактики і попередження правопорушень та бездоглядності серед учнів.

                                                                             До 1.10 2022р.

3.  Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

    Директор гімназії                                                              Ганна ДАВИДІВ



Міністерство освіти і науки України  НАКАЗ від 28.12 2019 №1646

Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти       https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20#Text

Лист МОН України "Роз'яснення щодо застосування наказу МОНУ №1646 від 28.12.2019"   https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/608/6c1/164/6086c116486d1562090028.pdf

                     

Немає коментарів:

Дописати коментар