Освітня програма

 

СХВАЛЕНО                                                         ЗАТВЕРДЖУЮ

Педагогічною радою                                  Директор Великоговилівської гімназії

Великоговилівської гімназії                       Хоростківської міської ради

Хоростківської міської ради                       Тернопільської області

Тернопільської області                                 ______________Ганна ДАВИДІВ

Протокол № 1 від 31.08.2023 року              31 серпня 2023 року

  

 

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

Великоговилівської гімназії

Хоростківської міської ради

Чортківського району

Тернопільської області

на 2023-2024 навчальний рік


СТРУКТУРА ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ

 

РОЗДІЛ 1. Загальні положення

РОЗДІЛ 2. Освітня програма для 1-4 класів

2.1. Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою.

2.2. Загальний обсяг навчального навантаження, його розподіл між освітніми галузями за роками.

2.3. Навчальні плани.

2.4. Типові навчальні програми.

2.5. Форми організації освітнього процесу.

2.6. Опис інструментарію оцінювання.

РОЗДІЛ 3. Освітня програма для 5-9 класів

3.1. Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою.

3.2. Загальний обсяг навчального навантаження, його розподіл між освітніми галузями за роками.

3.3. Навчальні плани.

3.4. Модельні навчальні програми.

3.5. Форми організації освітнього процесу.

3.6. Опис інструментарію оцінювання.

 

 


РОЗДІЛ 1

Загальні положення

       Великоговилівська гімназія Хоростківської міської ради  Тернопільської області є закладом загальної середньої освіти – юридичною особою, основним видом діяльності якого є освітня діяльність, що провадиться на двох рівнях повної загальної середньої освіти, а саме початкова освіта та базова середня освіта. Форма власності – комунальна.

     Метою закладу освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності. Досягнення цієї мети забезпечується через формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності.

Головною метою Великоговилівської гімназії є:

- створення єдиного освітнього простору та безпечного освітнього середовища, забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти;

- забезпечення рівного доступу осіб, у тому числі з особливими освітніми потребами до здобуття якісної освіти;

- усебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадської активності.

 

Завданнями  закладу є:

- забезпечення реалізації права громадян на повну загальну серед­ню освіту;

- забезпечення виконання вимог Державних стандартів початкової та базової середньої освіти, підготовка здобувачів освіти до подальшої освіти і трудової діяльності;

- виховання громадянина України;

- виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народ­них традицій і звичаїв, державної  мови, національних цін­ностей українського народу;

- формування і розвиток соціально зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної са­мосвідомості, особистості, підготовленої до професійного самови­значення;

- виховання поваги до Конституції України, державних символів України, прав і свобод людини і громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, свідомого ставлення до обов’язків людини і громадянина;

- розвиток особистості учня, його здібностей і обдарувань, науко­вого світогляду;

- реалізація права учнів на вільне формування полі­тичних і світоглядних переконань;

- виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я ін­ших громадян як найвищої соціальної цінності, формування засад здорового способу життя.

 

      Освітня програма Великоговилівської гімназії Хоростківської міської ради розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р), Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87, Державного стандарту базової загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898  відповідно програм:

-                  Типова освітня програма для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти під керівництвом Савченко О.Я., затвердженого наказом МОН від 12.08 2022 №743-22;

-                  Типовою освітньою програмою для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти під керівництвом Савченко О.Я., затвердженого наказом МОН від 12.08 2022 №743-22 ;

-      Типовою освітньою програмою для 5-6 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом МОН України від 19.02.2021 № 235 (додаток 3);

-                  Типовими освітніми програмами закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затверджених  наказом МОН України від 20.04.2018 № 405;

   Програму побудовано із врахуванням таких принципів:

-                 дитиноцентрованості і природовідповідності;

-                 узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання;

-                 науковості, доступності і практичної спрямованості змісту;

-                 наступності і перспективності навчання;

-                 взаємозв’язаного         формування                    ключових                     і                    предметних компетентностей;

-            логічної   послідовності   і   достатності                 засвоєння учнями              предметних компетентностей;

-                 можливостей реалізації змісту освіти через предмети або інтегровані курси;

-                 творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання;

-                 адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей.

   Освітня програма визначає:

    загальний обсяг навчального навантаження, тривалість і взаємозв’язки окремих предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення, які подані в рамках навчальних планів;

    очікувані результати навчання учнів подані в рамках навчальних програм, які мають гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки України» і розміщені на офіційному веб-сайті МОН;

    форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;

– вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією Типовою освітньою програмою.

 

         Відповідно до пп. 3 ст. 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» 2023-2024 навчальний рік розпочинається у День знань, триває не менше 175 навчальних днів  і  закінчується не пізніше 1 липня. Постановою КМУ від 28.07.2023 р. №782 "Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні" встановлено тривалість навчального року з 1 вересня 2023 до 28 червня 2024 року.

Навчальні заняття організовуються за семестровою системою:

І семестр – з 1 вересня по 21 грудня 2023 року (75 навчальних днів);

ІІ семестр – з 08 січня по 31 травня 2024 року (100 навчальних днів).

Упродовж навчального року для учнів проводяться канікули:

осінні – з 23 жовтня по 29 жовтня 2023 року;

зимові – з 22 грудня 2023 року по 07 січня 2024 року;

весняні – з 25 березня по 31 березня 2024 року.

Усі класи працюють за 5-денним режимом занять.

Навчальні заняття проводяться в одну зміну, регламентуються розкладом уроків, затвердженим директором закладу.


         Тривалість робочої години педагогічного працівника регулюється абз. 10 п. 64 «Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти»,  затвердженої наказом Міністерства освіти України № 102 від 15.04.1993 року (зі змінами), згідно якої ставки заробітної плати педагогічних працівників, перелічених у підпунктах «а»-«з»  цього  пункту,  встановлюються  виходячи  із затрат робочого часу в астрономічних годинах (60 хвилин). Короткі перерви, передбачені між уроками та заняттями, є робочим часом педагогічного працівника.

  Тривалість уроків і перерв встановлюється відповідно до положення про навчальний заклад. Час на навчальні дисципліни визначається в академічних годинах: у 1 класі – 35 хвилин, у 2-4 класах – 40 хвилин, у 5-9 класах - 45 хвилин.

Гранично допустиме навчальне навантаження учнів встановлено відповідно до вимог Типових освітніх програм закладів загальної середньої освіти.

Години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».

          Відповідно до варіативної складової робочого навчального плану та з метою розвитку у школярів компетентностей духовно-морального спрямування, виховання любові до ближнього, бережливого ставлення до навколишнього  світу, милосердя введено години: курс за вибором

Основи християнської етики у 1-4 класах та 7-9 класах.

 

Мова навчання українська.


РОЗДІЛ 2

 Освітня програма для 1-4 класів

2.1.Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою

    Відповідно до Закону України «Про освіту» початкова освіта  здобувається, як правило, з шести років. Діти, яким на 1 вересня поточного навчального року виповнилося сім років,  мають право розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року, та діти, яким на 1 вересня поточного навчального року не виповнилося 6 років, можуть  розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року (за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють), якщо їм виповниться шість років до 1 грудня поточного року).

 Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття початкової освіти з іншого віку, а тривалість здобуття ними початкової освіти може бути подовжена з доповненням освітньої програми корекційно-розвитковим складником. Учням, які за станом здоров’я не можуть відвідувати заклад, надається право і створюються умови для індивідуального навчання відповідно до Положення про індивідуальне навчання, затвердженого Міністерством освіти і науки України.

 

2.2. Загальний обсяг навчального навантаження у початковій школі

Загальний обсяг навчального навантаження для учнів1-4 класів:

-1 класу – 23 години на тиждень (805 годин/навч.рік);

-2 класу – 25 годин на тиждень  (875годин/навч. рік);

-3 класу – 26 годин на тиждень (910 годин/навч. рік);

-4 класу – 26 годин на тиждень (910годин/навч. рік).

       Відповідно до Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87, типових освітніх програм години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.

 

1 клас

2 клас

3 клас

4 клас

 

На тижд

На рік

На тижд

На рік

На тижд

На рік

На тижд

На рік

Мовно-літературна галузь

9

315

10

350

10

350

10

350

Математична освітня галузь

4

140

4

140

5

175

5

175

Технологічна

Інформативна

 

 

1

1

35

35

1

1

35

35

1

1

35

35

Я досліджую світ (громадянська,

4

140

3

105

3

105

3

105

Мистецька

2

70

2

70

2

70

2

70

Фізкультурна

3

105

3

105

3

105

3

105

Всього інваріант.

22

770

24

840

25

875

25

875

Додаткові години

1

 

1

35

1

35

1

35

Всього

23

805

25

875

26

910

26

910

Всього 1-4

99 годин на тиждень, 3465 год на рік

 

2.3. Навчальні плани для 1-2 та 3-4 класів розроблені на основі Типових навчальних планів, які наведені у Типових навчальних програмах для 1-4 класів, та містяться у додатках 1 і 2.

2.4. Типові навчальні програми

       Учителі початкових класів реалізують Державний стандарт початкової освіти через Типові освітні програми, розроблені під керівництвом Савченко О. Я., затверджені Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08 2022 №743-22 «Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти та типових освітніх програм для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти», які укладено за такими освітніми галузями:

Освітні галузі в 1-2 класах НУШ:

- мовно-літературна (інтегрований курс «Навчання грамоти» – 1 клас, українська мова (мова і читання) – 2 клас, англійська мова);

- математична (математика);

- громадянська та історична, природнича, соціальна та здоров’язбережувальна («Я досліджую світ»);

- мистецька (музичне мистецтво і образотворче мистецтво);

- технологічна (дизайн і технології); 

- інформатична ( інформатика 2 клас);

- фізкультурна (фізична культура).

Освітні галузі в 3-4 класах НУШ:

- мовно-літературна (українська мова і  читання, іноземна мова);

- математична (математика);

- природнича, громадянська й історична, соціальна і здоровʼязбережувальна («Я досліджую світ»);

- технологічна (дизайн і технології),

-інформатична  (інформатика);

- мистецька (музичне мистецтво, образотворче мистецтво);

- фізкультурна (фізкультура).

    Варіативна складова навчального плану визначається закладом самостійно, враховуючи особливості організації освітнього процесу та індивідуальних освітніх потреб учнів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення і відображається в навчальних планах.

Варіативна складова навчальних планів  Великоговилівської гімназії для 1-4 класів використовується на вивчення курсу за вибором «Основи християнської етики». З метою виховання учнів на засадах християнської моралі та формування духовності, любові та поваги до батьків, ближнього, загальнолюдських цінностей у 1- 4 класах вивчатиметься курс за вибором «Основи християнської етики» Навчальна програма курсу за вибором «Основи християнської етики. 1-11 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Сохань Г.С., Гусаков І.М., Гусак М.Є., Пономарьова М.С., Кушнір І.М.) «Схвалено для використання в освітньому процесі» (Протокол №6 засідання експертної комісії з громадянської освіти, правознавства, етики та курсів морального спрямування від 21.07.2022)

2.5. Рекомендовані форми організації освітнього процесу

         Освітній процес організовується в безпечному освітньому середовищі та здійснюється з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб.

         Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу технологій навчання. Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності залишається урок.

Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку: формування компетентностей; розвитку компетентностей; перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей; корекції основних компетентностей; комбінований урок.

Також передбачені екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, лекції конференції, спектаклі, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки, ділові ігри тощо. Очікувані результати навчання, окреслені в межах кожної галузі, досяжні, якщо використовувати інтерактивні форми і методи навчання – дослідницькі, інформаційні, мистецькі проекти, інсценізації, моделювання, ситуативні вправи, дитяче волонтерство тощо.

У школі впроваджуються інформаційно-комунікативні технології. Вчителі не тільки самі активно використовують інтернет-ресурси, сучасні інформаційні технології, але й забезпечують їх активне використання учнями.

Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, забезпечуючи досягнення очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах з  предмету. У рамках академічної свободи форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою закладу та відображаються в освітній програмі закладу.

         Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту  протягом навчального року.

Вибір форм залежить від наявності необхідних ресурсів  (матеріально-технічного, кадрового, навчально-методичного, інформаційного забезпечення освітньої діяльності тощо), а також форм здобуття освіти.

         Основною формою здобуття освіти є очна форма навчання. Проте з урахуванням безпекової ситуації заклад може запровадити навчання  у дистанційному або змішаному режимі.

2.6. Опис інструментарію оцінювання

      Оцінювання результатів навчання учнів 1-4-х класів здійснюється відповідно наказу МОН України від 13.07.2021 № 813 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4-х класів закладів загальної середньої освіти».

      Контроль і оцінювання навчальних досягнень здобувачів здійснюються на суб’єкт-суб’єктних засадах, що передбачає систематичне відстеження їхнього індивідуального розвитку у процесі навчання. За цих умов контрольно-оцінювальна діяльність набуває для здобувачів формувального характеру. Контроль спрямований на пошук ефективних шляхів поступу кожного здобувача у навчанні, а визначення особистих результатів здобувачів не передбачає порівняння із досягненнями інших і не підлягає статистичному обліку з боку адміністративних органів. Основними функціями оцінювання є формувальна, діагностувальна, мотиваційно-стимулювальна, розвивальна, орієнтувальна, коригувальна, прогностична, констатувальна, виховна. Відповідно до мети оцінювання пріоритетними є формувальна та діагностувальна функції оцінювання.

         Навчальні досягнення здобувачів у 1-2 класах підлягають вербальному, формувальному оцінюванню. Навчальні досягнення здобувачів у 3-4 класах підлягають формувальному та підсумковому (тематичному і завершальному) оцінюванню.

 Формувальне оцінювання має на меті:

- відстежувати навчальний поступ учнів;

- вибудовувати індивідуальну траєкторію розвитку дитини;

- діагностувати досягнення на кожному з етапів навчання;

- вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню;

- аналізувати реалізацію освітньої програми та Державного стандарту початкової освіти, ухвалювати рішення щодо корегування навчальної програми і методів навчання відповідно до індивідуальних потреб дитини; запобігати побоюванням дитини помилитися; плекати впевненість у власних можливостях і здібностях.

Підсумкове оцінювання передбачає зіставлення навчальних досягнень учня/ученицю конкретними очікуваними результатами навчання, визначеними освітньою програмою.

Здобувачі початкової освіти у 4 класі проходять державну підсумкову атестацію, яка здійснюється лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності в кінці навчального року. З метою неперервного відстеження результатів початкової освіти, коригування та прогнозування їх розвитку можуть проводитися моніторингові дослідження навчальних досягнень учнів на національному, обласному, районному та шкільному рівнях, а також на рівні окремих класів. Аналіз результатів моніторингу дає можливість відстежувати стан реалізації цілей початкової освіти та вчасно приймати необхідні педагогічні рішення.

Критерії оцінювання результатів навчання 1-4-х класів закладу  є у доступі для всіх зацікавлених осіб на сайті закладу.

Очікувані результати навчання здобувачів освіти

Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті початкової освіти, визначено завдання, які має реалізувати вчитель у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.

Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності формуються відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.

№ з/п

Ключові компетентності

Компоненти

1

Вільне володіння державною мовою

Уміння: усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, а також любов до читання, відчуття краси слова, усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження, готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях

2

Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами

Уміння: активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади, можливість розуміти прості висловлювання іноземною мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях, оволодіння навичками міжкультурного спілкування.

3

Математична компетентність

Уміння: виявлення простих математичних залежностей в навколишньому світі, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини.

4

Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій

Уміння: формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження.

5

Інноваційність

Уміння: відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, школа, громада тощо), формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади.

6

Екологічна компетентність

Уміння: усвідомлення основи екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства.

7

Інформаційно-комунікаційна компетентність,

Уміння: опанування основою цифрової грамотності для розвитку і спілкування, здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях.

8

Навчання впродовж життя

Уміння: опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання, організацію власного навчального середовища, отримання нової інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб, визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення, навчання працювати самостійно і в групі;

9

Громадянські  та соціальні компетентності

Уміння: пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність в житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних з різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України, дбайливе ставлення до власного 3 здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя

10

Культурна компетентність

Уміння: залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче, музичне та інші види мистецтв) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості.

11

Підприємливість  та фінансова грамотність

Уміння: передбачають ініціативність, готовність брати відповідальність за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей, усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці, готовність до втілення в життя ініційованих ідей, прийняття власних рішень.

 

          Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості перевіряти його на практиці й встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові ситуації. 

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти

Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:

- кадрове забезпечення освітньої діяльності викладання у початковій школі:

 в 1-4 класах працюють висококваліфіковані вчителі, що пройшли курси і отримали сертифікат НУШ. Учителів початкових класів 5, із них 1 має звання «старший учитель»; 2 педагоги мають «вищу кваліфікаційну категорію», 1 – «другу». У закладі діє методичне обʼєднання вчителів початкових класів, робота якого полягає у створенні гуманного соціокультурного середовища для самовираження, самоактуалізації, самоствердження та самореалізації як здобувачів освіти, так і кожного вчителя, впровадження особистісно-орієнтованого та діяльнісного підходів у організації освітнього процесу;

- навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності  – Державний стандарт, навчальні програми, підручники, які мають гриф МОН.  Заклад має 4 кабінети для учнів початкових класів, які оснащені компʼютерною технікою та доступом  до мережі Інтернет. Для групи продовженого дня створена ігрова кімната;

- матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності  – для учнів початкової школи  створюється цілісне і креативне освітнє середовище згідно вимог НУШ; за кожним класом закріплено окремий кабінет, а для проведення уроків інформатики учні можуть використовувати можливості спеціалізованих кабінетів старшої школи;

- якість проведення навчальних занять – за якісне і вчасне проведення навчальних занять учителі несуть персональну відповідальність;

- моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей) проводиться згідно вимог навчальних програм та обліковується у свідоцтві досягнень.

За організацію системи внутрішнього забезпечення якості освіти відповідають заступники директора з навчальної роботи.

Освітня програма закладу початкової освіти передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.

На основі освітньої програми складено та затверджено навчальні плани, що конкретизують організацію освітнього процесу /додаток 1 і 2/.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 3.

Освітня програма для 5-9 класів

        Базова освіта – другий рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених Державним стандартом базової середньої освіти.

      Освітня програма базової середньої освіти окреслює підходи до планування й організації єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової  середньої освіти.

     Освітня програма включає:  навчальні плани; перелік модельних навчальних програм; рекомендовані форми організації освітнього процесу; опис інструментарію оцінювання.   

 

3.1. Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою

         Навчання за освітньою програмою базової середньої освіти можуть розпочинати учні, які на момент зарахування (переведення) до закладу загальної середньої освіти, що забезпечує здобуття відповідного рівня повної загальної середньої освіти, досягли результатів навчання, визначених у Державному стандарті початкової освіти, що підтверджено відповідним документом (свідоцтвом досягнень, свідоцтвом про здобуття початкової освіти).

У разі відсутності результатів річного оцінювання з будь-яких предметів та/або державної підсумкової атестації за рівень початкової освіти учні повинні пройти відповідне оцінювання упродовж першого семестру навчального року. Для проведення оцінювання наказом керівника закладу  створюється комісія, затверджується її склад (голова та члени комісії), а також графік проведення оцінювання та перелік завдань з навчальних предметів.

        Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти за інших умов.

      Продовження навчання у 5-9-х класах відбувається відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.04.2018 № 367 «Про затвердження Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти».

3.2. Загальний обсяг навчального навантаження у базовій школі

     На основі освітньої програми складено та затверджено навчальний план для 5-6 та 7-9 класів, що конкретизує організацію освітнього процесу. Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 5-9-х класів закладів загальної середньої освіти складає 5810 годин/навчальний рік: для 5-го класу – 1015 годин/навчальний рік, для 6-го класу – 1155 годин/навчальний рік, для 7-го класу – 1172,5 годин/навчальний рік, для 8-го класу – 1207,5 годин/навчальний рік, для 9-го класу – 1260 годин/навчальний рік. Гранично допустиме навчальне навантаження учнів встановлено відповідно до вимог Закону України «Про загальну середню освіту» та Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти.

Розподіл навчального навантаження здійснено за освітніми галузями та роками навчання.

Рекомендовану, мінімальну та максимальну кількість навчальних годин за освітніми галузями та роками навчання визначено відповідно до базових навчальних планів (додаток 23 Державного стандарту).

Назваосвітньоїгалузі

Навчальне навантаження

5 клас

Рекомендоване

Мінімальне

Максимальне

Мовно-літературна

Натиждень

11

10

13

Нарік

385

350

455

Математична

Натиждень

5

4

6

Нарік

175

140

210

Природнича

Натиждень

2

1,5

3

Нарік

70

52,5

105

Соціальна і здоров’я-

Збережувальна

Натиждень

1,5

1

3

Нарік

52,5

35

105

Громадянська та історична

Натиждень

1

1

2

Нарік

35

35

70

Технологічна

Натиждень

2

1

3

Нарік

70

35

105

Інформатична

Натиждень

1,5

1

2

Нарік

52,5

35

70

Мистецька

Натиждень

2

1

3

Нарік

70

35

105

Фізична культура

Натиждень

3

3

3

Нарік

105

105

105

Усього

 

Натиждень

 

29

 

 

 

Нарік

 

1015

 

 

Додаткові години для вивчення предметів освітніх галузей,вибіркових освітніх компонентів, проведення

Індивідуальних консультацій та групових занять

 

Натиждень

 

 

 

Нарік

 

 

 

Загальнорічнакількість навчальних годин, що

фінансуютьсязбюджету(без урахування поділу на групи)

Натиждень

29

 

 

Нарік

1015

 

 

 

 

3.3.  Навчальні плани

      Навчальні плани (додатки 3, 4) містять:

-  перелік предметів та інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі;

 - рекомендований розподіл навчального навантаження за роками навчання між навчальними предметами (інтегрованими курсами), обов’язковими для вивчення;

 - додаткові години для вивчення предметів освітніх галузей, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять.

Для учнів 5-6 класів за основу взято навчальний план для закладів із навчанням  українською мовою: додаток 3  до наказу Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235.

       Заклад освіти визначає перелік навчальних предметів та/або інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі, а також предмети/курси варіативного освітнього компоненту з урахуванням освітніх потреб учнів, що відображається у навчальному плані освітньої програми закладу.

       

Сума годин на вивчення всіх освітніх галузей у навчальному плані  не повинна перевищувати загальнорічної кількості навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи), визначеної базовим навчальним планом, з дотриманням вимог гранично допустимого річного навчального навантаження учнів.

Для учнів 7- 9-х класів за основу взято навчальний план для закладів з українською мовою навчання Типової освітньої програми, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405. Варіативна складова навчального плану закладу освіти враховує особливості організації освітнього процесу та індивідуальних освітніх потреб учнів, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу.

У межах природничої галузі у 5-х класах вивчається інтегрований курс «Пізнаємо природу». У межах соціальної та здоров’язбережувальної галузі інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут» та предмет «Духовність та мораль в житті людини та суспільства». Мистецька галузь поділяється на окремі предмети: «Музичне мистецтво» та «Образотворче мистецтво».

У межах галузі «Суспільствознавство» у 6 класі вивчається інтегрований курс «Всесвітня історія. Історія України».

Математика в 7-9-х класах вивчається окремими предметами «Алгебра», «Геометрія».

У рамках галузі «Мистецтво» у школі викладаються в 5-7-х класах окремі курси: «Музичне мистецтво» та «Образотворче мистецтво», – та єдиний курс «Мистецтво» в 8-9-х класах.

Змістове наповнення предмета «Фізична культура» сформоване з варіативних модулів відповідно до вікових особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічного забезпечення. Зміст варіативних модулів затверджено педагогічної радою

Варіативний складник містить курс за вибором у  7-9 класах «Основи християнської етики».

 

3.4. Модельні навчальні програми для 5-6 класів.

Навчальні програми для 7-9 класів.

Модельна навчальна програма - документ, що визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання учнів, зміст навчального предмета, інтегрованого курсу та види навчальної діяльності учнів, рекомендований для використання в освітньому процесі в порядку, визначеному законодавством.

Модельні навчальні програми можуть бути розроблені для всього рівня базової середньої освіти (5-9 класи) або окремо для кожного циклу: адаптаційного циклу (5-6 класи) та циклу базового предметного навчання (7-9 класи ).   

      Спираючись на модельні навчальні програми, заклад  розробляє навчальні програми предметів,  інтегрованих курсів, що мають містити опис результатів навчання в обсязі не меншому, ніж визначено Державним стандартом та/або відповідними модельними навчальними програмами. Формування змісту навчальних предметів,  інтегрованих курсів може здійснюватися шляхом упорядкування в логічній послідовності результатів навчання кількох освітніх галузей, однієї освітньої галузі або її окремих складників.

Навчальні програми, що розроблені на основі модельних навчальних програм, затверджуються педагогічною радою закладу освіти.

ПЕРЕЛІК модельних навчальних програм, що використовуються закладом:

Мовно - літературна освітня галузь

Українська мова

1.Модельна навчальна програма Українська мова 5-6 кл. Заболотний та ін.

    «Українська мова» підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти (авт. Авраменко О. М.)

Українська література

1.Модельна навчальна програма Українська література 5-6 кл. Архипова, Січкар, Шило.

     «Українська література» підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти (авт. Авраменко О. М.)

Зарубіжна література

Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В.,

Мацевко-Бекерська Л.В., Юлдашева Л.П., Рудніцька Н.П., Туряниця В.Г., Тіхоненко С.О., Вітко М.І., Джангобекова Т.А.)

«Зарубіжна література» підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти (авт. Ковбасенко Ю. І., Ковбасенко Л. В., Дячок С. О.)

Іноземні мови

Модельна навчальна програма «Іноземна мова 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Редько В. Г., Шаленко О. П., Сотникова С. І., Коваленко О. Я., Коропецька І. Б., Якоб О. М., Самойлюкевич І. В., Добра О. М., Кіор Т. М.)

«Англійська мова (5-й рік навчання)» підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти (з аудіосупроводом) (авт. Нерсисян М. А., Піроженко А. О.)

Математична освітня галузь

Модельна навчальна програма «Математика 5-6 кл.»

1.    Математика» підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти

(авт. Істер О. С.)

Природнича освітня галузь

«Пізнаємо природу» 5-6 класи (інтегрований курс)

 Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу». 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я. І.)

     Підручник авторів Мідак Л.Я, Фоменко Н.В, Гайда В.Я, Подалюк С.М, Кравець В.І

Соціальна і здоров’язбережувальна освітня галузь

1.    Модельна навчальна програма  «Здоров'я, безпека та добробут 5-6 кл.» Василенко та ін.

Підручник  "Здоров'я, безпека та добробут" (5-6 клас інтегрований курс), автори: Василенко С.В; Коваль Я.Ю, Колотій Л.Г.

Етика і курси морального спрямування

Модельна навчальна програма  «Духовність та мораль у житті людини та суспільства» 5-6 класи для закладів загальної середньої освіти (Автори: Жуковський В.М, Сіданіч І.Л, Грищук Д.Г, Губеня І.І, Лахман Н.М.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 09.02.2022 № 143)

 

Громадянська та історична освітня галузь

Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас

Модельна навчальна програма «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» для закладів загальної середньої освіти (авт. Бурлака О. В., Власова Н. С., Желіба О. В., Майорський В. В., Піскарьова І. О., Щупак І. Я.).

«Вступ до історії України та громадянської освіти» підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти (авт. Щупак І. Я., Бурлака О. В., Піскарьова І. О., Посунько А. Л.)

Інформатична освітня галузь

1.«Інформатика» підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти

    (авт. Морзе Н. В., Барна О. В.)

 

Технологічна освітня галузь

Модельна навчальна програма "Технології.5-6класи"длязакладів Автори: Ходзицька І.Ю.,ГоробецьО.В.,МедвідьО.Ю.

Мистецька освітня галузь

1.«Мистецтво» 5-6 класи,  підручник інтегрованого курсу для 5 класу ЗЗСО (авт. Кондратова Л.Г., Федун.С.І.,Чорний О.В.)

 

Перелік навчальних програм для 6-9 класів

 

№ п/п

Назва навчальної програми

1

Українська мова 5 –9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804);

2

Українська література 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України
від 07.06.2017 №804

 

Біологія 6-9 класи – Програма з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.

 

Всесвітня історія 5 – 9 класів: «Історія України. Всесвітня історія. 5–9 класи», затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р. № 804;

 

Географія 6-9 класів, навчальна програма, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 та з використанням методичних рекомендацій, підготовлених МОН України спільно з  НАПН України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (лист МОН України 09.08.2017 № 1/9-436).

 

Зарубіжна література 5 – 9 класах здійснюватиметься за програмою: Світова література. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 № 804;

 

Інформатика 5-7 класи Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Програма «Інформатика» для 8-9 класи  Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 2015року.

 

Історія України 5 – 9 класів: «Історія України. Всесвітня історія. 5–9 класи», затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р. № 804

 

Математика 5-9 класи Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 

Мистецтво “Мистецтво. 5-9 класи” (авт. Л. Масол та ін.) (оновлена),затвердженою наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 “Про оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів”, яка реалізується за рахунок годин, визначених типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня (наказ МОН від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказами МОН від 29.05.2014 № 664, від 12.12.2014 № 1465,

 від 07.08.2015 №855). Вона вміщує три блоки:«Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» або інтегрований курс«Мистецтво». Цілісна структура програми передбачає наскрізну тематику та логіку побудови змісту за роками навчання від 5 до 9 класу.

11.

  Основи здоров’я  5 –9  класи Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2012рік, оновлена 2017 рік працювали:  О. І. Шиян, Т. Г. Боса, О. А. Спірке, О. І. Шаповал

12.

Правознавство   Навчальна програма з основ правознавства для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів 2016,Тетяна РЕМЕХ

13.

Природознавство 5 клас  Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

14.

Трудове навчання 5 – 9 класи – «Навчальна програма з трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. 5 – 9 класи» (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804;

15.

Фізика 7-9 класи– Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Фізика. 7-9 класи» (програма затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

16.

Фізична культура. Навчальна програма з фізичної культури для 5–9 класів (затверджена наказом МОН від 23.10.2017 № 1407)

17.

Хімія 7 - 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804

18.

Іноземні мови 5-9 класів за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти,  затвердженого постановою КМУ від 23 листопада 2011 року № 1392 та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (базова середня освіта), яка розроблена на виконання Закону України «Про освіту» та затверджена наказом МОН України від 20.04.2018 № 408;

 

 

Варіативний складник: Курс за вибором у 7-9 класах «Основи християнської етики»

Навчальна програма курсу за вибором «Основи християнської етики. 1-11 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Сохань Г.С., Гусаков І.М., Гусак М.Є., Пономарьова М.С., Кушнір І.М.) «Схвалено для використання в освітньому процесі» (Протокол №6 засідання експертної комісії з громадянської освіти, правознавства, етики та курсів морального спрямування від 21.07.2022) створеною авторським колективом під науковим керівництвом  доктора наук, професора, директора Інституту проблем виховання НАПН України, академіка Беха І.Д. і схваленою для використання у загальноосвітніх навчальних закладах Комісією з християнської етики Науково-методичної ради з питань освіти і науки України (протокол № 1 від 20.05.2019 р.)

 

Перелік освітніх галузей

 Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:

для 5-6-х класів

- мовно-літературна;

- математична;

- природнича;

- соціальна і здоров’язбережувальна;

- громадянська та історична;

- технологічна;

- інформатична;

- мистецька;

- фізична культура

для 7-9-х класів

- мови і літератури;

- суспільствознавство;

- мистецтво;

- математика;

- природознавство;

- технології;

- здоров’я і фізична культура.

Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних модельних навчальних та типових навчальних програмах.

3.5. Рекомендовані форми організації освітнього процесу

Освітній процес організовується в безпечному освітньому середовищі та здійснюється з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб.

Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку:

- формування компетентностей;

- розвитку компетентностей;

- перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей;

- корекції основних компетентностей;

- комбінований урок.

Також формами організації освітнього процесу можуть бути екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки тощо.

З метою засвоєння нового матеріалу та розвитку компетентностей крім уроку проводяться навчально-практичні заняття. Ця форма організації поєднує виконання різних практичних вправ, експериментальних робіт відповідно до змісту окремих предметів, менш регламентована й має акцент на більшій самостійності учнів в експериментальній та практичній діяльності. Досягнуті компетентності учні можуть застосувати на практичних заняттях і заняттях практикуму. Практичне заняття - це така форма організації, в якій учням надається можливість застосовувати отримані ними знання у практичній діяльності. Експериментальні завдання, передбачені змістом окремих предметів, виконуються на заняттях із практикуму (виконання експериментально-практичних робіт). Оглядова конференція (для 8-9 класів) повинна передбачати обговорення ключових положень вивченого матеріалу, учнем розкриваються нові узагальнюючі підходи до його аналізу. Оглядова конференція може бути комплексною, тобто реалізувати міжпредметні зв'язки в узагальненні й систематизації навчального матеріалу. Оглядова екскурсія припускає цілеспрямоване ознайомлення учнів з об'єктами та спостереження процесів з метою відновити та систематизувати раніше отримані знання.

Можливо проводити заняття в малих групах, бригадах і ланках (у тому числі робота учнів у парах змінного складу) за умови, що окремі учні виконують роботу бригадирів, консультантів, тобто тих, хто навчає малу групу.

Екскурсії в першу чергу покликані показати учням практичне застосування знань, отриманих при вивченні змісту окремих предметів (можливо поєднувати зі збором учнями по ходу екскурсії матеріалу для виконання визначених завдань).

Учні можуть самостійно знімати та монтувати відеофільми (під час відео-уроку) за умови самостійного розроблення сюжету фільму, підбору матеріалу, виконують самостійно розподілені ролі та аналізують виконану роботу.

Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.

Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.

 

3.6. Опис інструментарію оцінювання

Оцінюванню підлягають результати навчання з навчальних предметів, інтегрованих курсів обов’язкового освітнього компонента  навчального плану та вибіркового освітнього компонента.

Оцінювання відповідності результатів навчання учнів, які завершили здобуття базової середньої освіти, вимогам Державного стандарту здійснюється шляхом ДПА.

Оцінювання результатів навчання учнів має бути зорієнтованим на ключові компетентності і наскрізні вміння та вимоги до обов’язкових результатів навчання у відповідній освітній галузі, визначені Державним стандартом.

Встановлення відповідності між вимогами до результатів навчання учнів, визначеними Державним стандартом, та показниками їх вимірювання здійснюється відповідно до системи та загальних критеріїв оцінювання результатів навчання учнів, визначених Міністерством освіти і науки України.

Оцінювання учнів 5 класу у 2023/2024 навчальному році здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 1.04.2022 № 289. Ці рекомендації розроблені для учнів 5 – 6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти.

Відповідно рішення педагогічної ради  від 31.08 2023 №1, у вересні- жовтні 2023-2024 н.р.) триватиме адаптаційний період, впродовж якого буде використовуватись формувальне оцінювання. Для забезпечення наступності між підходами до оцінювання результатів навчання здобувачів початкової та базової середньої освіти, підсумкове та поточне оцінювання результатів навчання учнів у І семестрі здійснювати за рівневою шкалою, а  його результати позначати словами або відповідними літерами: «початковий (П)», «середній» (С), «достатній»(Д), «високий (В)», та супроводжувати вербальною характеристикою з орієнтацією на досягнення учня / учениці.

Оцінювання результатів навчання учнів 5 класу у ІІ семестрі та 6 класу упродовж року здійснюється з використанням 12-бальної системи (шкали), а його результати позначають цифрами від 1 до 12.

Свідоцтво досягнень відображає результати навчальних досягнень учня/учениці 5 чи 6  класу з предметів/інтегрованих курсів, визначених освітньою програмою закладу освіти.

За рішенням педагогічної ради заклад відмовився від бального та рівневого оцінювання результатів навчання учнів  з предметів/інтегрованих курсів освітніх галузей: «Мистецтво», «Соціальна та здоров’язбережувальна», «Фізична культура». Вербальне оцінювання цих предметів надасть змогу вчителеві об’єктивно, але водночас, не пригнічуючи особистість учня/учениці, оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх чи фізичних здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю.

 Оцінювання навчальних досягнень учнів 7-9 класів здійснюється за бальною системою балами 1-12.

  Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, відповідно до законодавства, є формувальне, поточне (не поурочне) та підсумкове: тематичне, семестрове, річне. Заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання.

Формувальне (поточне формувальне) оцінювання може здійснюватися у формі оцінювання вчителем із використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостереження вчителя, портфоліо результатів навчальної діяльності учнів тощо). Під час формувального оцінювання важливо формувати в учнів 5 класу вміння здійснювати самооцінювання та взаємооцінювання.

Тематичне оцінювання може здійснюватися на основі поточного оцінювання із урахуванням проведеної для оцінювання проміжних результатів навчання діагностичної (контрольної) роботи або без проведення такої роботи залежно від специфіки навчального предмета/інтегрованого курсу. Під час виставлення оцінки за тему результати перевірки робочих зошитів, як правило, не враховуються.

Поточне та підсумкове оцінювання результатів навчання учнів здійснюється відповідно до вимог навчальних програм із застосуванням таких основних форм та способів:

- усної (зокрема шляхом індивідуального, групового та фронтального опитування);

- письмової, у тому числі графічної (шляхом виконання діагностичних, самостійних та контрольних робіт, організації роботи з текстами, діаграмами, таблицями, графіками, схемами, контурними картами);

- цифрової (шляхом тестування в електронному форматі);

- практичної (виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних проєктів, виготовлення виробів роботи з біологічними об’єктами, хімічними речовинами).

У рамках академічної свободи педагогічні працівники закладу здійснюють вибір форм, змісту та способу оцінювання залежно від дидактичної мети.

Семестрове оцінювання здійснюється на основі результатів тематичного оцінювання та результатів контролю груп загальних результатів навчання, відображених у Свідоцтві досягнень.

Систему діагностувальних і контрольних робіт, у тому числі для                  перевірки рівня сформованості умінь певної групи загальних результатів, визначених у свідоцтві досягнень, учитель планує і розробляє самостійно під час календарно-тематичного планування, керуючись Державним стандартом, освітньою і


навчальною програмами та відповідно до кількості годин, передбачених навчальним планом на вивчення предмета/інтегрованого курсу.

                                                                                                                                                                                                                                                                         Річне оцінювання здійснюється на основі загальних оцінок результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі види контрольних робіт, як правило, не проводяться. У Свідоцтві досягнень у графі «Рік» ставиться одна оцінка –загальна оцінка результатів навчання за рік. Оцінки за групи результатів навчання у графі «Рік» не виставляються, оскільки вони мають бути

враховані в оцінках за семестри.

Семестрова та річна оцінки можуть підлягати коригуванню (пункт 3.2. Інструкції з ведення класного журналу 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06. 2008 р. № 496; пункти 9, 10 Порядку переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07. 2015 р.

762 (зі змінами).

 

Очікувані результати навчання здобувачів освіти

Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державних стандартах, визначено завдання, які має реалізувати вчитель у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.

Компетентність

Уміння

Вільне володіння державною мовою

здійснювати усну й письмову комунікацію (говоріння, слухання, читання, письмо) на основі знання функцій мови, ресурсів (словника, граматики) і норм сучасної української літературної мови, особливостей стилів мовлення та основних художніх та інформаційних (нехудожніх) жанрів, типів мовної взаємодії отримувати й опрацьовувати інформацію з різноманітних (звукових/аудіальних, друкованих, цифрових) джерел, критично її осмислювати та використовувати в усній та письмовій взаємодії для обстоювання власних поглядів, переконань, суспільних і національних цінностей відповідально, з усвідомленням впливовості мови та цінності державної мови як мови міжнаціональної взаємодії на всій території держави, використовувати мовні засоби для досягнення особистих і суспільних цілей в різних життєвих ситуаціях (навчальних, професійних тощо), творчого самовираження

Здатність спілкуватися рідною мовою (у разі відмінності від державної)

здійснювати усну й письмову комунікацію (говоріння, слухання, читання, письмо) на основі знання функцій мови, ресурсів (словника, граматики) і норм рідної мови, особливостей стилів і жанрів мовлення отримувати й опрацьовувати інформацію з різноманітних (звукових/аудіальних, друкованих, цифрових) джерел і критично її осмислювати та використовувати в усній та письмовій взаємодії для обстоювання власних поглядів, переконань, суспільних і національних цінностей відповідально використовувати мовні засоби для досягнення особистих і суспільних цілей в різних життєвих ситуаціях (навчальних, професійних тощо), творчого самовираження, спираючись на особливості міжкультурної комунікації та на досвід комунікації державною мовою Здатність спілкуватися іноземними мовами ситуативно прийнятно та ефективно виражати ідеї, почуття, пояснювати й обговорювати факти, явища, події, обґрунтовувати свої погляди й переконання в усній та письмовій формах (слухання, говоріння, читання, письмо) в різних особистісних і соціальних контекстах (побутових, навчальних, професійних, громадських тощо), спираючись на знання лексики й граматики відповідної мови, її норм, соціокультурної специфіки, особливостей міжкультурної комунікації та на досвід комунікації державною мовою

Математична компетентність

 

розвивати й застосовувати математичне мислення для: розв’язання широкого спектру проблем у повсякденному житті моделювання процесів і ситуацій із застосуванням математичного апарату усвідомлення ролі математичних знань і вмінь в особистому й суспільному житті людини

Компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій

застосовувати відповідний комплекс наукових знань і методологій для: пояснення світу природи, визначення питань і формулювання висновків на основі отриманої інформації; розуміння змін, спричинених людською діяльністю, і відповідальність особи як громадянина за наслідки цієї діяльності

Інноваційність

реагувати на зміни та долати труднощі, бути відкритим до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, заклад освіти, громада тощо), визначати й ставити перед собою цілі, мотивувати себе та розвивати в собі стійкість і впевненість, щоб займатися навчанням упродовж усього життя та досягати успіхів у ньому

Екологічна компетентність

усвідомлення екологічних основ природокористування дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів розуміння контексту і взаємозв’язку господарської людської діяльності і важливості збереження природи для сталого розвитку суспільства Інформаційно-комунікаційна компетентність впевнене, критичне й відповідальне використання цифрових технологій для розвитку й спілкування здатність безпечно та етично застосовувати засоби інформаційно-комунікаційної компетентності в навчанні та інших життєвих ситуаціях

Навчання впродовж життя

визначати власні потреби у плані розвитку компетентностей, застосовувати різні способи розвитку компетентностей, пошуку можливостей для навчання й розвитку спроможність вчитися й працювати як у колективі, так і самостійно, організовувати своє навчання, оцінювати його й ділитися його результатами з іншими, шукати підтримки, коли вона потрібна

Громадянські та соціальні компетентності

пов’язані з ідеями демократії, моралі, справедливості, рівності, свободи, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають: спроможність діяти як відповідальний громадянин та брати повноцінну участь у громадському й суспільному житті, зокрема школи та класу, спираючись на розуміння духовно-моральних, соціальних, економічних і політичних понять і сталого розвитку, критичне оцінювання основних подій національної, європейської та світової історії, а також повагу до прав людини й верховенства права, поціновування культурного розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України; виявлення поваги до інших та толерантності, уміння конструктивно співпрацювати, співчувати та діяти в конфліктних ситуаціях, зокрема пов’язаних з різними проявами дискримінації; дбайливе ставлення до особистого, соціального й фізичного добробуту та здоров’я; дотримання здорового способу життя; розуміння правил поведінки й спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах та базуються на загальноприйнятих моральних цінностях; спроможність діяти в умовах невизначеності та багатозадачності

Культурна компетентність

стійкий інтерес до опанування культурних і мистецьких здобутків України та світу шанобливе ставлення до культурних традицій українців, представників корінних народів і національних меншин України, інших країн і народів здатність розуміти й шанувати творчі способи вираження та передачі ідей і смислів в різних культурах через різні види мистецтва й інші культурні форми прагнення до розвитку й вираження власних ідей, почуттів засобами культури й мистецтва

Підприємливість і фінансова грамотність

ініціативність, спроможність використовувати можливості та реалізовувати ідеї, перетворюючи їх на цінності для інших у будь-якій сфері життєдіяльності здатність до активної участі в житті суспільства, керування власним життям і кар’єрою, уміння розв’язувати проблеми, готовність брати відповідальність за власні рішення, здатність працювати в команді заради планування та здійснення проєктів, які мають культурну, суспільну або фінансову цінність

 

 

 

 

 

Система внутрішнього забезпечення

якості складається з наступних компонентів:

- кадрове забезпечення освітньої діяльності - викладання в 5-9 класах повністю забезпечене кваліфікованими фахівцями;

- навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності – Державний стандарт, модельні навчальні програми, підручники, які мають гриф МОН;

- матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності – учні закладу навчаються за кабінетною системою, а в умовах карантину – за класною;

- якість проведення навчальних занять – за якісне і вчасне проведення навчальних занять учителі несуть персональну відповідальність;

- моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей) проводиться згідно вимог навчальних програм та обліковується у класному журналі.

За організацію системи внутрішнього забезпечення якості освіти відповідає заступник директора з навчальної роботи.

Освітня програма закладу базової середньої освіти передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державними стандартами.

На основі освітньої програми складено та затверджено навчальний план для 5-9 класів, що конкретизує організацію освітнього процесу.


Додаток 1

Таблиця

                                                                              до Типової освітньої програми

                                   за ред.. О. Я. Савченко

           наказу МОН України від 12.08 2022 №743-22

                                     Навчальний план для 1 та 2 класів

Великоговилівської гімназії Хоростківської міської ради

на 2023-2024 навчальний рік

Назва освітньої галузі

Навчальні предмети

Кількість годин

 

1 клас

2 клас

Інваріантний складник

 

Мовно-літературна

Навчання грамоти

7/245

 

Українська мова, читання

 

7/245

Іншомовна

Англійська мова

2/70

3/105

Математична

Математика

4/140

4/140

Я досліджую світ (природнича, громадянська й історична, соціальна, здоров'язбережувальна галузі)

Я досліджую світ

3/105

3/105

Технологічна

Дизайн і технології

1/35

1/35

Інформатична

Інформатика

 

1/35

Мистецька

Музичне мистецтво

1/35

1/35

Образотворче мистецтво

1/35

1/35

Фізкультурна

Фізична культура

3/105

3/105

Усього

 

22/770

24/840

Варіативний складник

 

Додаткові години для вивчення предметів освітніх галузей, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять

 

 

 

Основи християнської етики

 

1/35

1/35

Загальнорічна кількість навчальних годин

 

23/805

25/875

Гранично допустиме тижневе/річне навчальне навантаження учня

 

20/700

22/770

Сумарна кількість навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи)

 

23/805

25/875

                                                                                                   Додаток 2

Таблиця

                                                                         до Типової освітньої програми

                          за ред.. О. Я. Савченко

  наказу МОН України від 12.08 2022 № 743-22

 

Навчальний план для 3 та 4 класів

Великоговилівської гімназії Хоростківської міської ради  

на 2023-2024 навчальний рік

Назва освітньої галузі

Навчальні предмети

Кількість годин

3 клас

4 клас

Інваріантний складник

 

Мовно-літературна

Українська мова, читання

7/245

7/245

Іншомовна

Англійська мова

3/105

3/105

Математична

Математика

5/175

5/175

Я досліджую світ (природнича, громадянська й історична, соціальна, здоров'язбережувальна галузі)

Я досліджую світ

3/105

3/105

Технологічна

Дизайн і технології

1/35

1/35

Інформатична

Інформатика

1/35

1/35

Мистецька

Музичне мистецтво

1/35

1/35

Образотворче мистецтво

1/35

1/35

Фізкультурна

Фізична культура

3/105

3/105

Усього

 

25/875

25/875

Варіативний складник

 

Додаткові години для вивчення предметів освітніх галузей, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять

 

 

Основи християнської етики

 

             

 

1/35

 

1/35

Загальнорічна кількість навчальних годин

 

26/910

26/910

Гранично допустиме тижневе/річне навчальне навантаження учня

 

23/805

23/805

Сумарна кількість навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи)

 

26/910

26/910


                                 Додаток 3

 Навчальний план для 5-6 класів

Великоговилівської гімназії Хоростківської міської ради

на 2023-2024 навчальний рік

 

(Таблиця 3 Типової освітньої програми,

затвердженої наказом МОН України від 19.02.2021 № 235)

Освітні галузі

      Предмети

Кількість годин на тиждень

Кількість годин на тиждень

5 клас

6 клас

11 учнів

13 учнів

Інваріантний складник

 

Мовно-літературна

Українська мова

4

4

Українська література

2

2

Зарубіжна література

1,5

1,5

Іноземна мова (англійська)

3,5

3,5

Математична

Математика

5

5

Природнича

Інтегрований курс

«Пізнаємо природу»

2

2

Географія

 

2

Соціальна

і здоров’язбережувальна

Інтегрований курс «Здоров’я,

безпека та добробут»

1

       1

 

 

 

Громадянська

та історична

Вступ до історії України

та громадянської освіти

1

 

 

Історія України

Всесвітня історія

 

2

Інформатична

Інформатика

1,5

1,5

Технологічна

Технології

2

2

Мистецька

Музичне мистецтво

1

1

Образотворче мистецтво

1

1

Фізична культура

Фізична культура

3

3

Разом (без урахування фізичної культури)+фізична культура

25,5+3

28,5+3

Варіативний складник

 

Додаткові години для вивчення  предметів, курсів за вибором,

індивідуальних консультацій та групових занять

 

 

                                                 Основи християнської етики

1

1

Гранично допустиме навчальне навантаження

28,0

31

Всього (без урахування поділу класів на групи)

29,5

32,5

 

 

 

 


                                                                                        Додаток 4

                                                                                      Таблиця 1

                                                             до Типової освітньої програми

                                            наказу МОН України

                                              від 20.04.2018р. №405

Навчальний план для  7-9 класів

Великоговилівської гімназії Хоростківської міської ради

на 2023/2024 навчальний рік

 

Освітні галузі

Навчальні предмети

 

 

 

Кількість годин на тиждень

7кл.

8кл.

9кл.

Мови і літератури

Українська мова

2,5

2

2

Українська література

2

2

2

Англійська мова

3

3

3

Зарубіжна література

2

2

2

Суспільствознавство

Історія України

1

1,5

1,5

Всесвітня історія

1

1

1

 

Основи правознавства

-

-

1

Мистецтво

Музичне мистецтво

1

-

-

Образотворче мистецтво

1

-

-

 

Мистецтво

-

1

1

Математика

Математика

-

-

-

Алгебра

2

2

2

Геометрія

2

2

2

Природознавство

Природознавство

-

-

-

Біологія

2

2

2

Географія

2

2

1,5

Фізика

2

2

3

Хімія

1,5

2

2

Технології

Трудове навчання

1

1

1

Інформатика

1

2

2

Здоров'я і фізична культура

Основи здоров'я

1

1

1

Фізична культура

3

3

3

Разом

 

 28+3

28,5+3

30+3

Варіативна складова

Курси за вибором

 

 

 

 

 

 

 

Основи християнської етики

1

1

1

Гранично допустиме навчальне навантаження

29

29,5

31,5

Всього (без урахування поділу класів на групи)

32

32.5

34

 

Немає коментарів:

Дописати коментар